Fietshelm kiezen
De maten van fietshelmen variëren tussen 51 en 64 cm, wat overeenkomt met de minimale en maximale hoofdomtrek. Om je hoofdomtrek te meten, gebruik je gewoon een rolmeter die je rond je hoofd doet (waar je hoofd het grootst is).
De juiste fietsuitrusting is onmisbaar om tijdens het fietsen je veiligheid te garanderen. Ook al is een fietshelm niet verplicht, toch moet het een natuurlijke reflex worden om er een te dragen (welke afstand je ook aflegt). Wij zetten enkele tips op een rijtje om een fietshelm te kiezen en te weten wanneer je hem moet vervangen.
De maten van fietshelmen variëren tussen 51 en 64 cm, wat overeenkomt met de minimale en maximale hoofdomtrek. Om je hoofdomtrek te meten, gebruik je gewoon een rolmeter die je rond je hoofd doet (waar je hoofd het grootst is).
Als je een fietshelm voor je kind wilt kopen, moet je vooral de juiste maat kiezen. Kinderen groeien snel en er bestaan verschillende maten. Opteer ook voor een helm met genoeg verluchtingsopeningen die aan de EC-norm voldoet (kwaliteitsgarantie).
Fietshelmen voor all-round en stadsfietsen zijn doorgaans relatief rond en hebben veel verluchtingsopeningen. Controleer of je de helm helemaal kan wassen, of toch tenminste de uitneembare onderdelen zoals de mousse. Controleer zeker ook of hij volledig voldoet aan de EC-norm.
Fietshelmen die je tijdens het koersen gebruikt, zijn doorgaans lichter dan gewone fietshelmen. Ook hier zijn de voornaamsten aandachtspunten: verluchtingsopeningen, de kwaliteitsgarantie en het feit of je de onderdelen van de helm al dan niet kan wassen.
Een helm om te mountainbiken ziet er niet zo veel anders uit dan een helm voor op de racefiets, maar toch zijn er enkele verschillen. Zo heb je bijvoorbeeld bij de MTB-helmen een klep aan de voorkant. Deze moet ervoor zorgen dat je geen takken of modder in je gezicht krijgt. Ook de achterkant en zijkanten van de helm zijn vaak iets langer. Dat is geen toeval. Bij een valpartij op de MTB is de kans net iets groter dat je overkop gaat en op je achterhoofd terechtkomt. Daarom is er dus wat extra bescherming voorzien. Tot slot zijn MTB-helmen iets steviger en dus wat zwaarder. Bij het mountainbiken is de aerodynamica namelijk iets minder belangrijk dan op de koersfiets.
Als je een freeride mountainbiker bent en afdalingen, beklimmingen en sprongen doet, dan is het belangrijk om een aangepaste helm te dragen. Zowel voor beginners als gevorderden is een integrale helm (zoals motorcrossers gebruiken, maar lichter) interessant. Hij beschermt niet alleen heel je hoofd bij een val, maar ook je kaken. Freeriders kunnen zwaar ten val komen en daarom is het des te belangrijker om een degelijk fietshelm te kiezen.
Er bestaan twee soorten fietshelmen die geschikt zijn voor BMX’en: de integrale helm of de‘komvormige helm’, die – zoals de naam al aangeeft – de vorm van een kom heeft. Een integrale helm beschermt je meer, maar kan hinderlijker (gewicht, visibiliteit) zijn. Hij wordt meestal gebruikt door mensen die aan BMX races deelnemen. Het komvormige model wordt meer gebruikt voor andere disciplines (zoals in een skate-park of in de stad).
Een fietshelm moet je hoofd goed inpakken en er mag geen ruimte zijn tussen je hoofd en de helm. Hij moet tegelijkertijd je voorhoofd (enkele centimeters boven de wenkbrauwen) en je achterhoofd beschermen. Wanneer je op je achterhoofd valt, mag alleen je fietshelm de grond raken.
De riem mag niet te strak (je moet je hoofd probleemloos kunnen draaien) maar ook niet te los zitten. Om er zeker van te zijn dat je fietshelm goed past, moet je je hoofd van links naar rechts draaien en van onder naar boven bewegen. De helm noch de riem mag bewegen of je hinder bezorgen.
Een fietshelm is gemaakt om je hoofd tegen één val te beschermen. Na een val moet je de helm dus absoluut vervangen, ook al lijkt hij op het eerste gezicht niet beschadigd. Een helm kan immers geraakt zijn zonder dat je het met het blote oog kan vaststellen en daardoor wordt het gevaarlijk om hem nog te gebruiken.
- Zichtbare schade: Wanneer de fietshelm zichtbare schade heeft opgelopen (kleine scheurtjes, riemen of onderdelen die loskomen) moet je hem onmiddellijk vervangen. Alleen een helm in goede staat zal je voldoende beschermen.
- Na enkele jaren gebruik: Afhankelijk van hoe dikwijls je gaat fietsen en welk soort fietstochten je doet, is het raadzaam om je fietshelm tijdig te vervangen (gewoonlijk gebeurt dat na 5 jaar). De onderdelen en materialen van een oude helm geraken sneller beschadigd, vooral wanneer hij op een koude en/of vochtige plaats wordt bewaard.
- Andere mogelijke redenen: Uiteraard bestaan er nog andere motieven om voor een andere helm te kiezen. Je hebt gewoon zin in iets anders, je wil een lichtere helm, een andere design, meer verluchtingsgaten,…
Het heeft helemaal geen zin om een fietshelm te dragen als je hem niet vastmaakt. Wanneer je valt of crasht, is je hoofd dan ook niet beschermd.
- Zonder helm fietsen: Je kan als beginnende of gevorderde fietser altijd vallen of door iemand worden aangereden, op eender welk moment. Geen fietshelm dragen kan verregaande gevolgen hebben en in sommige gevallen komt je leven in gevaar. Gebruik er dus altijd een, op iedere route en bij elke fietstocht!
- Een te grote of slecht vastgemaakte helm: Het heeft geen zin om een te grote helm te dragen. De impact van een val zal dan niet door de volledige helm worden opgevangen en kan veel pijn veroorzaken. Wanneer je fietshelm niet goed is vastgemaakt, loop je ook veel gevaar en kan je je zwaar blesseren.
- Een fietshelm voor andere doeleinden gebruiken: Een fietshelm is enkel ontworpen om mee te fietsen. Je kan hem bijvoorbeeld niet gebruiken voor motorsporten. Ook de integrale helm die je tijdens het mountainbiken of freeriden gebruikt, is niet geschikt voor motorrijden.