Decathlon lanceert zijn nieuwe dienst: verkoop tussen particulieren
Bij Decathlon kan je nu je sportartikelen kopen en verkopen.
Bij onze particuliere verkoop vind je goed onderhouden tweedehands sportartikelen voor al je sportactiviteiten!
Bij onze particuliere verkoop vind je goed onderhouden tweedehands sportartikelen voor al je sportactiviteiten!
HOE GAAT HET IN ZIJN WERK?
1
PRODUCT INVOEREN
Volg de instructies op het formulier om je product in te voeren. Geef zo veel mogelijk informatie over de staat waarin het verkeert en voeg een paar mooie foto's toe. Het zal binnen 72 uur zichtbaar zijn op decathlon.be.
2
JE PRODUCT IS VERKOCHT
Wanneer een Decathlon-klant je product heeft gekocht, zal je een e-mail ontvangen met het label met alle nodige instructies om je product te versturen.
3
JE PRODUCT VERZENDEN
Je hebt 7 werkdagen om je product te versturen zodra het verkocht is. Kuis en verpak het goed.
4
BETALING ONTVANGEN
Zodra de ontvangst van je product is bevestigd door de koper, ontvang je binnen 2 werkdagen een overschrijving op je bankrekening.
Wat zijn de voordelen van onze nieuwe service?
Hoe wordt de commissie geregeld?
De verkoopdienst tussen particulieren van Decathlon neemt een commissie van 6% van de verkoopprijs van de verkoper en verhoogt automatisch de verkoopprijs met 6%.
Voorbeeld: Als je een item verkoopt voor €100, ontvang je €94 op je bankrekening en betaalt de koper €106 (+ verzendkosten).
Voorbeeld: Als je een item verkoopt voor €100, ontvang je €94 op je bankrekening en betaalt de koper €106 (+ verzendkosten).
Welke artikelen worden wel en niet toegestaan voor verkoop?
Huidige bestsellers:
VEELGESTELDE VRAGEN
Een tussen particulieren-klantaccount aanmaken
Om toegang te krijgen tot het formulier voor het online plaatsen van je product, moet je je tussen particulieren-klantenaccount maken. Hiervoor moet je :
1. Je volledige gegevens invullen (achternaam, voornaam, adres)
2. Een gebruikersnaam kiezen (om redenen van vertrouwelijkheid is alleen de gebruikersnaam zichtbaar op de site).
3. Doe je KYC: om dit te doen moet je :
a/ Je persoonlijke gegevens invullen en een kopie van beide zijden van je identiteitskaart uploaden. Dit wordt automatisch naar onze betalingsorganisatie gestuurd.
b/ Je bankrekeningnummer invullen (zodat we het geld van de verkoop van je product naar je kunnen terugstorten).
Belangrijk:
Wij slaan de documenten die je aanlevert niet op en hebben geen toegang tot deze documenten. Ze worden rechtstreeks doorgestuurd naar Lemonway, die ze veilig verwerkt.
1. Je volledige gegevens invullen (achternaam, voornaam, adres)
2. Een gebruikersnaam kiezen (om redenen van vertrouwelijkheid is alleen de gebruikersnaam zichtbaar op de site).
3. Doe je KYC: om dit te doen moet je :
a/ Je persoonlijke gegevens invullen en een kopie van beide zijden van je identiteitskaart uploaden. Dit wordt automatisch naar onze betalingsorganisatie gestuurd.
b/ Je bankrekeningnummer invullen (zodat we het geld van de verkoop van je product naar je kunnen terugstorten).
Belangrijk:
Wij slaan de documenten die je aanlevert niet op en hebben geen toegang tot deze documenten. Ze worden rechtstreeks doorgestuurd naar Lemonway, die ze veilig verwerkt.
Wat is de KYC-procedure?
"Know Your Customer" is een procedure om de identiteit van leden te verifiëren.
Het doel van de KYC-procedure is om leden te identificeren en ervoor te zorgen dat ze eerlijk en wettig handelen. Met andere woorden, om ervoor te zorgen dat ze zich niet inlaten met frauduleuze of illegale activiteiten.
Het verstrekken van persoonlijke informatie kan omslachtig lijken, maar de KYC-procedure speelt een essentiële rol bij het creëren van een veilige omgeving op Decathlon.be.
We gebruiken Lemonway (een legitieme en gereguleerde betalingsdienstaanbieder) om alle betalingen via ons platform te verwerken.
Het verstrekken van persoonlijke informatie kan omslachtig lijken, maar de KYC-procedure speelt een essentiële rol bij het creëren van een veilige omgeving op Decathlon.be.
We gebruiken Lemonway (een legitieme en gereguleerde betalingsdienstaanbieder) om alle betalingen via ons platform te verwerken.
Hoe gaat de KYC-procedure in zijn werk?
Je moet een fotokopie/foto uploaden van een document dat je identiteit bewijst.
Het document moet duidelijk zichtbaar zijn, in zijn geheel (beide zijden) worden weergegeven en geldig zijn. Als het niet aan deze eisen voldoet, zal Lemonway je onmiddellijk informeren.
Zodra je de gevraagde documenten hebt aangeleverd en Lemonway deze heeft geanalyseerd, kan je beginnen met het online zetten van je product.
Belangrijk:
Wij slaan de documenten die je aanlevert niet op en hebben geen toegang tot deze documenten. Ze worden rechtstreeks doorgestuurd naar Lemonway, die ze veilig verwerkt.
Belangrijk:
Wij slaan de documenten die je aanlevert niet op en hebben geen toegang tot deze documenten. Ze worden rechtstreeks doorgestuurd naar Lemonway, die ze veilig verwerkt.
Hoe beschrijf ik mijn product?
Vlekken, afwijkingen of andere defecten die niet kunnen worden verwijderd, moeten worden vermeld in de beschrijving en foto's van het betreffende artikel. Als dit niet het geval is, moeten we de bestelling mogelijk annuleren.
Het artikel moet compleet zijn (of het ontbrekende onderdeel vermelden als het geen essentieel onderdeel is, bijvoorbeeld een accessoire,...).
Het artikel moet proper zijn en gedesinfecteerd op een manier die geschikt is voor de samenstelling van het artikel.
Het artikel moet compleet zijn (of het ontbrekende onderdeel vermelden als het geen essentieel onderdeel is, bijvoorbeeld een accessoire,...).
Het artikel moet proper zijn en gedesinfecteerd op een manier die geschikt is voor de samenstelling van het artikel.
De foto's?
Ze moeten het artikel weergeven zoals het is en zonder wijzigingen.
Ze moeten ook eventuele defecten, krassen, slijtage, enz. laten zien.
Ze moeten scherp en duidelijk zijn. De foto's moeten genomen zijn met het oog op de publicatie van het product op de website van Decathlon. Ze mogen niet vervangen worden door foto's uit beeldbanken, reclamefoto's of foto's met een copyright.
De eerste foto moet het volledige artikel duidelijk tonen. Je bent vrij om te kiezen hoe je je artikel in de extra foto's wil uitlichten.
Ze moeten ook eventuele defecten, krassen, slijtage, enz. laten zien.
Ze moeten scherp en duidelijk zijn. De foto's moeten genomen zijn met het oog op de publicatie van het product op de website van Decathlon. Ze mogen niet vervangen worden door foto's uit beeldbanken, reclamefoto's of foto's met een copyright.
De eerste foto moet het volledige artikel duidelijk tonen. Je bent vrij om te kiezen hoe je je artikel in de extra foto's wil uitlichten.
Hoe bepaal ik de status van mijn artikel?
Het aangeven van de status van artikelen helpt leden om makkelijker de items te kiezen die ze willen hebben. Daarom is het belangrijk om zo objectief mogelijk te zijn bij het kiezen van een item.
Nieuw met etiket: Zoals in de winkel, de etiketten zitten er nog aan en/of het item zit in de originele verpakking. Het artikel is nooit gebruikt en heeft geen gebreken.
Uitstekend: Het artikel is als nieuw, maar heeft niet de originele labels of verpakking. Het artikel is nooit gebruikt en heeft geen gebreken.
Zeer goede staat: Gebruikt of een paar keer gedragen, maar is in perfecte staat, het kan een paar kleine onvolkomenheden, krassen hebben, die duidelijk worden aangegeven in de beschrijving.
Goede staat: Gebruikt of vele malen gedragen, vertoont zichtbare tekenen van gebruik, die duidelijk worden aangegeven in de beschrijving.
Redelijk: Gebruikt of vele malen gedragen, heeft duidelijk zichtbare gebreken op de foto's en vermeld in de beschrijving.
Nieuw met etiket: Zoals in de winkel, de etiketten zitten er nog aan en/of het item zit in de originele verpakking. Het artikel is nooit gebruikt en heeft geen gebreken.
Uitstekend: Het artikel is als nieuw, maar heeft niet de originele labels of verpakking. Het artikel is nooit gebruikt en heeft geen gebreken.
Zeer goede staat: Gebruikt of een paar keer gedragen, maar is in perfecte staat, het kan een paar kleine onvolkomenheden, krassen hebben, die duidelijk worden aangegeven in de beschrijving.
Goede staat: Gebruikt of vele malen gedragen, vertoont zichtbare tekenen van gebruik, die duidelijk worden aangegeven in de beschrijving.
Redelijk: Gebruikt of vele malen gedragen, heeft duidelijk zichtbare gebreken op de foto's en vermeld in de beschrijving.
Hoe moet ik mijn artikel verpakken?
Bij voorkeur een stevige verpakking, idealiter een kartonnen doos die geschikt is voor de grootte en het gewicht van het artikel. De doos moet in goede staat zijn en mag niet bedekt zijn met labels van eerdere zendingen.
De doos moet goed sluiten en mag niet open kunnen gaan.
Grotere en breekbare artikelen moeten worden beschermd om schokken tijdens het transport te voorkomen.
Grotere en breekbare artikelen moeten worden beschermd om schokken tijdens het transport te voorkomen.
Welke transporteur kies ik?
Tijdens de moderatie bepaalt de dienst tweedehandsverkoop tussen particulieren welke transporteur geschikt is.
Voor items onder de 30 kg en kleiner dan 150cm wordt Bpost geselecteerd. Na ontvangst van je label kun je je item inpakken en afgeven bij het afhaalpunt naar keuze.
Voor volumineuze artikelen zwaarder dan 30 kg en langer dan 150cm wordt het artikel zorgvuldig beschermd opgehaald en afgeleverd bij de koper. Als je item niet voldoende beschermd is, kan de vervoerder weigeren het op te halen of kun je aansprakelijk worden gesteld voor eventuele schade die tijdens het transport is veroorzaakt.
Voor items onder de 30 kg en kleiner dan 150cm wordt Bpost geselecteerd. Na ontvangst van je label kun je je item inpakken en afgeven bij het afhaalpunt naar keuze.
Voor volumineuze artikelen zwaarder dan 30 kg en langer dan 150cm wordt het artikel zorgvuldig beschermd opgehaald en afgeleverd bij de koper. Als je item niet voldoende beschermd is, kan de vervoerder weigeren het op te halen of kun je aansprakelijk worden gesteld voor eventuele schade die tijdens het transport is veroorzaakt.
Hoe lang duurt het voordat mijn product online staat?
Zodra je formulier is ingevuld, wordt het automatisch onderworpen aan een standaardcontrole. Dit zorgt ervoor dat het voldoet aan de catalogusregels en onze verkooprichtlijnen. De controle neemt gewoonlijk ongeveer 2 werkdagen in beslag. Je product staat binnen 72 uur online.
Wanneer ontvangt de verkoper zijn geld?
Zodra de koper het artikel heeft ontvangen, heeft hij 2 dagen de tijd om de conformiteit van het product te valideren. Zodra het product is gevalideerd, ontvangt de verkoper binnen 2 dagen een overschrijving van de overeengekomen verkoopprijs met aftrek van commissie. Als het product niet aan de beschrijving voldoet, wordt de betaling geblokkeerd totdat het geschil is opgelost.
Wie betaalt de verzendkosten?
Verzendkosten zijn voor rekening van de koper.
Neemt de dienst tweedehandsverkoop tussen particulieren hierop een commissie?
De dienst tweedehandsverkoop tussen particulieren vraagt een commissie van 6% op de verkoopprijs aan de verkoper en verhoogt de verkoopprijs automatisch met 6%. De verzendkosten zijn voor rekening van de koper.
Als je bijvoorbeeld een artikel voor €100 verkoopt, ontvangt de verkoper €94 op zijn bankrekening en betaalt de koper €106 (+ verzendkosten).
Als je bijvoorbeeld een artikel voor €100 verkoopt, ontvangt de verkoper €94 op zijn bankrekening en betaalt de koper €106 (+ verzendkosten).
Garantievoorwaarden
Het product wordt verkocht door een particulier en is geen eigendom van Decathlon. Het wordt dan ook niet gedekt door enige garantie.
Wat zijn de modaliteiten voor een terugbetaling ?
Als de verkoper uw pakket niet verzendt, dan zal de dienst tweedehandsverkoop tussen particulieren uw aankoop terug betalen.
Retourbeleid
Het product wordt verkocht door een particulier en is geen eigendom van Decathlon of een professionele verkoper. Het herroepingsrecht is dus niet van toepassing.
Het is dus niet mogelijk om het artikel terug te sturen.
Wanneer wordt een artikel beschouwd als niet-confrom aan zijn beschrijving?
Dit zijn de belangrijkste gevallen waarin een artikel wordt beschouwd als niet in overeenstemming met de beschrijving: verkeerde kleur, onjuiste maat, delen van het artikel ontbreken, beschadigde of defecte artikelen (vlekken, scheuren, breuken, gaten of andere schade) waarvan de schade niet is aangegeven in de beschrijving of foto's, hoofdmaterialen die afwijken van die in de beschrijving (als ten minste één materiaal onjuist is), namaak, elk ander zichtbaar defect dat niet vermeld staat in de advertentie.
Wanneer wordt een artikel niet beschouwd als niet-conform aan zijn beschrijving?
Een artikel dat de koper niet mooi vindt of dat niet bij hem/haar past. Een artikel met kleine verschillen die geen invloed hebben op het gebruik of het uiterlijk (bijvoorbeeld lichte kleurverschillen door de belichting op de foto's, enz.).
Wat moet ik doen als mijn artikel niet conform is?
Je neemt contact op met de klantenservice, die een incident op de bestelling zal openen als ze het verzoek ontvankelijk achten of niet.
Zo ja, moet je foto's van het artikel sturen en het probleem uitleggen. De bestelling wordt opgeschort zodat de betaling veilig kan worden vastgehouden totdat het geschil is opgelost.
Onze klantenservice is bereikbaar via het contactformulier en op het volgende telefoonnummer: 02/208.26.60
https://www.decathlon.be/fr/help/app/ask
Zo ja, moet je foto's van het artikel sturen en het probleem uitleggen. De bestelling wordt opgeschort zodat de betaling veilig kan worden vastgehouden totdat het geschil is opgelost.
Onze klantenservice is bereikbaar via het contactformulier en op het volgende telefoonnummer: 02/208.26.60
https://www.decathlon.be/fr/help/app/ask
Wat moet ik doen als mijn pakket zoek is?
De koper moet de dienst tweedehandsverkoop tussen particulieren binnen de gestelde termijn op de hoogte brengen van de niet-ontvangst van zijn pakket.
Bij een geschil over schade wordt de informatie van de transporteur als juist beschouwd.
Zodra het verlies is bevestigd, krijgt de koper zijn bestelling terugbetaald.
Wat moet ik doen als mijn pakket onderweg beschadigd is?
Als een product beschadigd of defect is, vragen we je om ons onmiddellijk op de hoogte te brengen via onze klantendienst, zodat we een oplossing kunnen zoeken.
In geval van een geschil wordt de informatie van de transporteur als juist beschouwd.
Zodra de schade is bevestigd, gaat de dienst tweedehandsverkoop tussen particulieren over tot de terugbetaling van de bestelling.
In geval van een geschil wordt de informatie van de transporteur als juist beschouwd.
Zodra de schade is bevestigd, gaat de dienst tweedehandsverkoop tussen particulieren over tot de terugbetaling van de bestelling.