Je zou het vooraf niet zeggen, maar dit is misschien wel de belangrijkste stap in het hele proces. Niet zo zeer voor je frame, die overleeft dat wel, maar je ketting, cassette en derailleur moeten best kurkdroog zijn. Indien niet is roesten van je onderdelen onvermijdelijk, en zal de levensduur ervan sterk afnemen. Denk dus niet dat het werk erop zit als alles proper oogt. Nog eventjes, we zijn er bijna!
Heb je thuis een compressor met perslucht? Dan heb je geluk, want dat is natuurlijk de snelste manier om je fiets droog te krijgen. Let wel op dat je (net zoals bij de hogedrukreiniger) niet het vet uit je lagers spuit, of net het water in de lagers spuit. Geen compressor (zoals ik)? Dan zal je het met enkele handdoeken of microvezeldoeken moeten redden. Opnieuw gebruik ik er eentje voor het frame (+ wielen), en een andere voor ketting/cassette/derailleur.
Tijdens deze stap bepaal je of het nodig is om al dan niet nog eens met ontvetter over je ketting te gaan. In de ideale wereld komt er helemaal geen vuil meer van de ketting af op je handdoek. Is dit wel het geval, ontvet je best nog even, en spoel je de ketting weer af. Normaal gezien zal het nu wel volstaan. Zet je wielen weer op je fiets, en droog deze ook weer af. Alles droog en proper? Mooi, tijd voor de laatste stap!