Maar 1000 km rijden met een benzine-auto, dat is toch heel veel?
Ja, dat lijkt veel. Toch is het belangrijk om deze cijfers in perspectief te zien om ze te begrijpen en te kunnen interpreteren. Want deze beoordeling wordt niet alleen gebruikt om de impact van onze producten te meten en te verminderen. Deze is ook bedoeld als hulpmiddel bij het kiezen van je aankopen.
Momenteel wordt de milieubeoordeling van onze producten alleen vermeld op onze kledingproducten. Ons doel is om deze score op ons hele aanbod te vermelden.
Voor een beter begrip gaan we impactgemiddelden wel vergelijken met andere producten dan kleding. Zoals je je kunt inbeelden, heeft de fabricage van een fiets een veel grotere milieu-impact dan die van een T-shirt. Dit kan worden verklaard door de materialen die nodig zijn voor de ontwikkeling (en met name de hoeveelheid, en dus het uiteindelijke gewicht), door het productieproces en door de acties die nodig zijn voor het onderhoud.
Voor een basic T-shirt (dus zonder technische eigenschappen) zal de gemiddelde impact ongeveer 8,79 kg CO2e zijn. Voor een fiets ligt het gemiddelde eerder rond de 96 kg CO2e (alles hangt natuurlijk af van het model).
Om je een beter beeld te geven, volgen hier enkele impactgemiddelden per product:
• Plastic drinkbus: 1,13 kg CO2e
• Helm: 3,77 kg CO2e
• T-shirt: 8,79 kg CO2e
• Schoenen: 12,28 kg CO2e
• "Backpack”-rugzak 19,38 kg CO2e
• Broek: 20,29 kg CO2e
• Jas : 30,70 kg CO2e
• Fiets: 96 kg CO2e
Het kan trouwens interessant zijn om rekening te houden met andere criteria. De levensduur van een fiets bijvoorbeeld, is veel langer dan die van een T-shirt (de fietsen van onze grootouders die we met veel plezier opknappen zijn daar het beste bewijs van!). Een fiets kan niet alleen honderden keren worden hersteld, hij kan ook je dagelijkse transportmiddel worden en je zo helpen je eigen ecologische voetafdruk te verkleinen.