Gebruik
Om de juiste keuze te maken, moet je het verschil weten tussen een freewheel en een cassette, dus laten we dat even samenvatten.
Freewheel of cassette: allereerst, wat is het verschil? Een freewheel is een blok tandwielen dat op het achterwiel van je fiets wordt geschroefd. Het heeft een geïntegreerd mechanisme dat vergrendelt wanneer je vooruit trapt, waardoor het wiel door de transmissie wordt aangedreven. Als je niet trapt en de pedalen stil houdt, of achteruit trapt, draait het vrij rond.
Een cassette is de modernere optie en haalde het freewheel al snel in. Een cassette bestaat uit een set losse, onafhankelijke tandwielen op gelaagde ringen die gemonteerd worden op een body met een (moderner) vrijloopmechanisme. Duidelijk?
De keuze voor een freewheel of cassette hangt af van het merk en model van je fiets (sommige nieuwere fietsen zijn bijvoorbeeld alleen compatibel met een cassette, maar dat zal duidelijk worden bij de aankoop of wanneer je dit van dichtbij bekijkt) en ook van waar je je fiets voor gebruikt. Bovendien moet je weten hoe je elk van beide kunt vervangen.
Om de juiste keuze te maken, moet je het verschil weten tussen een freewheel en een cassette, dus laten we dat even samenvatten.
Het freewheel
Het freewheel is een blok tandwielen dat rechtstreeks op het wiel wordt geschroefd.
De cassette
Bij een cassette worden de tandwielen één voor één op de cassettebody geplaatst. Vervolgens worden ze op hun plaats gehouden met een speciale moer.
Voor- en nadelen
Een freewheel is lastiger af te nemen of te veranderen. Omdat het minder versnellingen heeft, is een freewheel meer geschikt voor fietsers die het liever wat langzamer aan doen en uitsluitend op verharde wegen fietsen. Een cassette daarentegen is gemakkelijker te verwisselen en veel lichter. Daardoor is hij ideaal voor avontuurlijke fietsers die meer tempo willen maken, verschillende terreinen en snelheden willen proberen en sneller onderdelen willen updaten of vervangen.
Kies je voor een freewheel, dan moet je het bij een freewheel houden en als je voor een cassette kiest - ja, je raadt het al - dan moet je het bij een cassette houden. Het is moeilijk en duur om tussen beide te switchen. Bovendien moet je ervoor zorgen dat je fonkelnieuwe freewheel/cassette hetzelfde aantal versnellingen heeft als het oorspronkelijke onderdeel.
Vergeet niet om je transmissie regelmatig te smeren zodat alles soepel ronddraait.
Vervang ook je ketting telkens als je de cassette verwisselt - als je nieuwe tandwielen gebruikt met een versleten ketting, zal deze makkelijk verspringen en niet goed vasthaken. Het omgekeerde (je cassette vervangen als je de ketting verwisselt) hangt af van hoe versleten je cassette is.
Vervang voor de zekerheid altijd beide tegelijk.