Wat je moet weten over inremmen
Je moet afwisselend je voorrem en achterrem gebruiken, zodat de remblokken en de remschijf goed kunnen ventileren tussen elke remactie. Dit moet gebeuren met het gewicht van de gebruiker om een goede inremprocedure te garanderen. Het doel is om een gelijkmatig remoppervlak te creëren tussen de schijf en de remblokken.
De remactie moet progressief gebeuren om twee redenen. Ten eerste om de remblokjes en remschijven met elkaar in contact te brengen om een gemeenschappelijk raakvlak te creëren. Ten tweede om zowel de remblokken als de remschijven geleidelijk op te warmen.
💡 We raden je ten zeerste aan om de volledige inremprocedure strikt te volgen.
Voordat je begint met inremmen:
- Als je de bekleding niet wijzigt: in dit geval volstaat het om de remschijf te reinigen met een schijfontvetter of een product op basis van isopropylalcohol en een schone doek.
- Als je de bekleding moet wijzigen (bv. van semi-metaal naar organisch): in dat geval raden we sterk aan om de remschijf te vervangen.
Reken dus op ongeveer dertig minuten en een kleine inspanning (zo train je alvast voor je komende ritten 💪) om het inremmen correct uit te voeren en een goede remwerking te garanderen.
Als je je remblokken vooraan en achteraan moet vervangen, vergeet dan niet om de twee remmen af te wisselen in de volgende 3 stappen. Zo voorkom je oververhitting van je remblokken.
Welke uitrusting heb je nodig?
- draag je gebruikelijke beschermende kleding (helm, enz.)
- zorg voor een fietscomputer of gps
- fiets in een veilige omgeving (rechte lijn, doodlopende straat, park, parking, enz.)
- de ondergrond moet vlak en droog zijn: zo voorkom je dat er modder of water op het remsysteem spat. Zo bestaat het risico dat het inremmen niet correct gebeurt.
De procedure stap voor stap
STAP 1: RIJ TEGEN 15 KM/U
Rij tot je een snelheid van 15 km/u hebt bereikt
Rem progressief met één rem tot je vertraagt tot 5 km/u zonder te stoppen
Laat de rem los en rij enkele tientallen meters om de schijf en de remklauw goed te ventileren
Herhaal deze stap 10 keer, afwisselend met de voor- en achterrem..
STAP 2: RIJ TEGEN 20 KM/U
Rij tot je een snelheid van 20 km/u hebt bereikt
Rem progressief met één rem tot je vertraagt tot 5 km/u zonder te stoppen
Laat de rem los en rij enkele tientallen meters om de schijf en de remklauw goed te ventileren
Herhaal deze stap 10 keer, afwisselend met de voor- en achterrem..
STAP 3: RIJ TEGEN 25 KM/U
Rij tot je een snelheid van 25 km/u hebt bereikt
Rem progressief met één rem tot je vertraagt tot 5 km/u zonder te stoppen
Laat de rem los en rij enkele tientallen meters om de schijf en de remklauw goed te ventileren
Herhaal deze stap 10 keer, afwisselend met de voor- en achterrem..
Als je een regenboogpatroon op de schijven ziet en je remmen minder effectief zijn (bijgeluiden, slecht remmen, enz.), betekent dit dat je remblokken “verglaasd” zijn (oververhitte remblokken met een glad, glanzend oppervlak). Als dit het geval is, aarzel dan niet om naar een Decathlon-werkplaats te gaan.