HTC remblokken

HOE KIES JE DE REMBLOKKEN VOOR DE SCHIJFREMMEN VAN JE FIETS?

Schijfremmen zijn krachtig en bieden een progressieve remwerking die nauwkeuriger is en minder gevoelig voor de omgeving (modder, enz.). Kies ze verstandig om je fiets zo efficiënt mogelijk te houden!

Bij de keuze van de remblokken voor de schijfremmen van je fiets dien je met drie criteria rekening te houden: het merk en het exacte model van je schijfremmen, en het productiejaar.

DE SOORTEN REMBLOKJES

ORGANISCHE remblokken zijn de meest voorkomende remblokken. Ze hebben een uitstekend remvermogen en zijn niet al te duur. Deze remblokjes zijn echter gevoeliger voor de omgeving waarin je rijdt (modder, enz.). 

MECHANISCHE rembokken zijn uiterst efficiënt in gure weersomstandigheden. Ze hebben een zeer goede remwerking. Deze remblokjes moeten echter wel een bepaalde tijd opwarmen om een hoog remvermogen te leveren. 

KERAMISCHE remblokken hebben, net als mechanische remblokken, een zeer goed remvermogen. Meestal worden ze gebruikt in fietsen om te presteren en die een hoge remcapaciteit vereisen. Een voordeel dat deze remblokken wel duurder maakt.  

Hoe kies je de remblokken voor de schijfremmen van je fiets?

HOE KAN JE HET MERK ACHTERHALEN?

Het is belangrijk om het merk van je remblokken te kennen: ze hebben niet allemaal dezelfde vorm en ze zijn niet allemaal compatibel met elkaar.

Idealiter zou je een remblokje uit elkaar moeten halen om zeker te zijn van de vorm die je moet kiezen. Je kunt het merk en model ook direct op de remhendels of remhoeven van je fiets vinden.

Hoe kies je de remblokken voor de schijfremmen van je fiets?

HET PRODUCTIEJAAR

Voor sommige modellen is het productiejaar ook belangrijk voor de compatibiliteit.

De verpakking van de remblokjes vermeldt alle referenties waar ze compatibel mee zijn.

Hoe kies je de remblokken voor de schijfremmen van je fiets?

HET MODEL VAN HET REMBLOKJE

Het model van de remmen is heel belangrijk om de juiste remblokjes te kiezen.

Je vindt het meestal op de remhendels of -hoeven, maar het staat ook bij de specificaties van je fiets.

WAT IS INREMMEN?

Wat je moet weten over inremmen
Je moet afwisselend je voorrem en achterrem gebruiken, zodat de remblokken en de remschijf goed kunnen ventileren tussen elke remactie. Dit moet gebeuren met het gewicht van de gebruiker om een goede inremprocedure te garanderen. Het doel is om een gelijkmatig remoppervlak te creëren tussen de schijf en de remblokken.
De remactie moet progressief gebeuren om twee redenen. Ten eerste om de remblokjes en remschijven met elkaar in contact te brengen om een gemeenschappelijk raakvlak te creëren. Ten tweede om zowel de remblokken als de remschijven geleidelijk op te warmen.

💡 We raden je ten zeerste aan om de volledige inremprocedure strikt te volgen.

Voordat je begint met inremmen:
- Als je de bekleding niet wijzigt: in dit geval volstaat het om de remschijf te reinigen met een schijfontvetter of een product op basis van isopropylalcohol en een schone doek.
- Als je de bekleding moet wijzigen (bv. van semi-metaal naar organisch): in dat geval raden we sterk aan om de remschijf te vervangen.
Reken dus op ongeveer dertig minuten en een kleine inspanning (zo train je alvast voor je komende ritten 💪) om het inremmen correct uit te voeren en een goede remwerking te garanderen.
Als je je remblokken vooraan en achteraan moet vervangen, vergeet dan niet om de twee remmen af te wisselen in de volgende 3 stappen. Zo voorkom je oververhitting van je remblokken.

Welke uitrusting heb je nodig?
- draag je gebruikelijke beschermende kleding (helm, enz.)
- zorg voor een fietscomputer of gps
- fiets in een veilige omgeving (rechte lijn, doodlopende straat, park, parking, enz.)
- de ondergrond moet vlak en droog zijn: zo voorkom je dat er modder of water op het remsysteem spat. Zo bestaat het risico dat het inremmen niet correct gebeurt.  

De procedure stap voor stap
STAP 1: RIJ TEGEN 15 KM/U
Rij tot je een snelheid van 15 km/u hebt bereikt
Rem progressief met één rem tot je vertraagt tot 5 km/u zonder te stoppen
Laat de rem los en rij enkele tientallen meters om de schijf en de remklauw goed te ventileren
Herhaal deze stap 10 keer, afwisselend met de voor- en achterrem..

STAP 2: RIJ TEGEN 20 KM/U
Rij tot je een snelheid van 20 km/u hebt bereikt
Rem progressief met één rem tot je vertraagt tot 5 km/u zonder te stoppen
Laat de rem los en rij enkele tientallen meters om de schijf en de remklauw goed te ventileren
Herhaal deze stap 10 keer, afwisselend met de voor- en achterrem..

STAP 3: RIJ TEGEN 25 KM/U
Rij tot je een snelheid van 25 km/u hebt bereikt
Rem progressief met één rem tot je vertraagt tot 5 km/u zonder te stoppen
Laat de rem los en rij enkele tientallen meters om de schijf en de remklauw goed te ventileren
Herhaal deze stap 10 keer, afwisselend met de voor- en achterrem..

Als je een regenboogpatroon op de schijven ziet en je remmen minder effectief zijn (bijgeluiden, slecht remmen, enz.), betekent dit dat je remblokken “verglaasd” zijn (oververhitte remblokken met een glad, glanzend oppervlak). Als dit het geval is, aarzel dan niet om naar een Decathlon-werkplaats te gaan.

DECATHLON REMBLOKKEN HONEN

Hoe kies je de remblokken voor de schijfremmen van je fiets?

FIETSONDERDELEN: HOE ZE TE VINDEN?

Als je meer wilt weten over je fiets, kun je onze pagina over fietsonderdelen bekijken. Je vindt er ons assortiment reserveonderdelen, videotutorials en advies over hoe je je fiets kunt repareren en onderhouden 🚲

Je kunt ook onze chatbot gebruiken om het juiste onderdeel voor je fiets te vinden.

HULP NODIG BIJ HET KIEZEN VAN DE UITRUSTING VOOR JE FIETS?

binnenband

Hoe kies je een binnenband?

Het is soms moeilijk om de juiste binnenband voor je fietsband te vinden. Hier vertellen we je alles wat je moet weten om geen foute keuzes te maken.

fietsverlichting

Hoe kies je je fietsverlichting?

Fietsverlichting, van cruciaal belang voor de veiligheid van fietsers. Je moet alleen het type verlichting kiezen dat het best voor jou geschikt is.