Hoe kies je de juiste remblokken volgens de velgremvariant op je fiets?
Er zijn drie velgremvarianten: V-brakes, cantilevers en race-remmen.
Als het over veilig fietsen gaat, denk je al snel aan de remmen. Met de juiste remblokken in goede staat ben je klaar om in alle omstandigheden snel te reageren.
Remmen zijn een essentieel element voor je veiligheid tijdens het fietsen.
Je remblokken moeten geschikt zijn voor je remsysteem, maar ook in goede staat zodat je onbekommerd kan vertrekken met de fiets.
Er zijn drie velgremvarianten: V-brakes, cantilevers en race-remmen.
V-brakes
Het populairste systeem zijn de zogeheten V-brakes. V-brake remblokken zijn voorzien van schroefdraad en een boutje en op die manier direct te bevestigen op de remklauw die bestaat uit twee rechte armen.
Cantilevers
De zogeheten cantilevers hebben een remklauw die bestaat uit 2 L-vormige armen en zijn voorzien van houders voor de remblokken.
Race-remmen
De race-remmen (de overgrote meerderheid daarvan zijn side-pull remmen) zitten hoofdzakelijk op racefietsen. De remblokken worden direct op de remklauw bevestigd met schroeven.
Het zal je wel al duidelijk zijn dat je eerst het type velgrem moet kiezen voordat je remblokken kan aanschaffen. Maar je moet ook rekening houden met de velgen en met de weersomstandigheden.
Voor je veiligheid moeten alle onderdelen op elkaar zijn afgestemd zodat ze perfect in elkaar passen.
Remblokken zijn ingedeeld volgens drie categorieën:
MET STANG
Dit zijn remblokken (monobloc of met cartridge) voor remmen van het type cantilever.
MULTIPOSITIE
Dit zijn remblokken voor alle remsystemen, zowel V-brakes als cantilevers (in bepaalde gevallen). Het voordeel is dat je deze remblokken nauwkeuriger kan positioneren.
LANG EN ASYMMETRISCH
Dit type remblokken volgt de bocht van de velg en wordt vaak aanbevolen voor mountainbikes.
Remblokken zorgen ervoor dat je doeltreffend kan remmen, je moet ze dus verplicht vervangen wanneer ze beginnen te slijten. Dat kan je nagaan door te kijken naar de groeven op de remblok. Als die nog goed te zien zijn en er een goed contact is met de velg, zijn je remblokken nog in orde. Zodra het rubber minder dan 2 mm dik is, wordt aanbevolen de remblokken te vervangen. Bij sommige modellen kan je alleen het rubber vervangen, andere moet je in hun geheel vervangen.
Controleer geregeld je remblokken want versleten remblokken kunnen na verloop van tijd de velg beschadigen.
Wanneer je je remblokken vervangt, moet je nagaan of je cartridges compatibel zijn met je remblokken om je veiligheid te garanderen. Denk eraan dat je remblokken kan kiezen volgens de weersomstandigheden.
Bekijk onze tutorial video, dan wordt het je beslist duidelijk hoe je te werk moet gaan om remblokken te vervangen.
Zoals hierboven gezegd, is het belangrijk dat je regelmatig je remblokken controleert op slijtage - net als alle andere onderdelen van je fiets overigens. In elk geval kan je vrij eenvoudig zelf een onaangenaam geknars voorkomen, dat behoorlijk enerverend kan zijn tijdens ritten.
Hiervoor raden we je aan de velgen en remblokken schoon te maken en te ontvetten met een schone doek. Verwijder al het opgehoopte vuil en stof.
Controleer meteen ook even of de remblokken nog correct gepositioneerd zijn ten opzichte van de velg: helling, hoogte enz.
Als je meer wilt weten over je fiets, kun je onze pagina over fietsonderdelen bekijken. Je vindt er ons assortiment reserveonderdelen, videotutorials en advies over hoe je je fiets kunt repareren en onderhouden 🚲