Hoe rijd je op kasseien? Onze praktische tips

Hoe rijd je op kasseien?
Onze praktische tips

Wil je je graag eens op de kasseien uitleven? Top! Je zal stevig op de pedalen mogen duwen, maar dat is niet alles. Ontdek de tips van onze expert.

Fabian Godefroid is al 15 jaar verkoper op de fietdafdeling in onze winkel van Bergen. Hij nam reeds deel aan Parijs-Roubaix voor amateurs in de jaren 90. De laatste jaren stond hij onder meer nog aan de start van de "Ronde Van Vlaanderen Cyclo" en de "Parijs-Roubaix Challenge". Hij deelt ons zijn tips voor jouw eerste kasseistrook!

1. Maak je fiets klaar voor de kasseien

Hoe rijd je op kasseien? Onze praktische tips

Banden

Goede banden, opgepompt op de juiste druk, zijn uitermate belangrijk om de kasseien te lijf te gaan.

"De regel is om je bandendruk aan te passen (te verlagen) en om bredere banden op te leggen (tussen 25 mm en 32 mm). Veel profs rijden op 28 mm, sommige zelfs op 30 mm. Want vreemd genoeg verlies je niets aan rolweerstand met bredere banden, terwijl het echt wel comfortabeler rijden is. Voor een fiets met schijfremmen is er normaal gezien ook geen enkel probleem meer om zulke brede banden te monteren. Tubeless banden, een populair begrip tegenwoordig in de fietswereld, maken het zelfs mogelijk om de bandendruk nog te verlagen. Naast de preventieve vloeistof kan je voor tubeless banden tegenwoordig ook Anti-Pinch inzetstukken verkrijgen."

De ideale bandendruk om op kasseien te rijden hangt af van je gewicht en je afstellingen (een test vooraf is geen overbodige luxe). De druk zal echter altijd rond de 5 à 6 bar liggen. Controleer zeker ook de door de fabrikant aangegeven minimumdruk van de band.

Wielen

"Recent een mooi paar carbon wielen gekocht? Die laat je best thuis wanneer je op kasseien gaat rijden. De profs geven natuurlijk niet het goede voorbeeld met hun hoge carbon wielen, maar dat zijn uiteraard profs", lacht Fabian. "Elke keer dat ik op kasseien rijd, gebruik ik aluminium wielen. Aluminium absorbeert de schokken beter, terwijl carbon ze terugstuurt naar de renner. Na 200 kilometer krijg je blauwe plekken op je handen, armen, rug en nek."

Hoe rijd je op kasseien? Onze praktische tips

Stuur

Voor meer comfort kies je beter voor een dubbel stuurlint, of voor een stuurlint met gel. Je handen zullen je dankbaar zijn.

Tandwielen

"Idealiter ga je de kasseien op met een strakke kettinglijn op je grootste verzet. Je zal dus groter trappen wat voor meer dynamiek zorgt. Maar dat is de theorie. In de praktijk zullen de kilometers het moeilijk maken om die grote versnelling te kunnen blijven trappen. Dit is dus een factor die je een beetje zelf moet bepalen, je moet er je eigen weg in vinden. Maar dat is ook meteen de charme van het hele kasseiengebeuren."

Drinkbussen

De trillingen die worden veroorzaakt door de kasseien kunnen ervoor zorgen dat je drinkbus uit de houder wordt gegooid, en dat al vanaf de eerste meters. Niet erg handig, je hoort het al. Stel je voor: stoppen, omdraaien, en weer snelheid proberen maken nadien. Vervelend dus. "We denken er niet altijd aan, maar eigenlijk moeten we onze bidons minder vol doen", vertelt Fabian. "Door de schokken duwt de vloeistof in de drinkbus ze namelijk uit de houder. Hoe minder vloeistof, hoe kleiner de schokken. Maar je moet natuurlijk je drinkbus net iets sneller weer vullen dan ..."

2. Positie, houding en uitrusting

Hoe rijd je op kasseien? Onze praktische tips

Handen

Je zou misschien denken, om sneller te gaan op kasseien trek ik best aan mijn stuur om maximale kracht te ontwikkelen. "Niets is minder waar, want zo verlies je net grip en tractie", legt Fabian uit. "Het beste is om je handen op het stuur te leggen en niet te hard te knijpen. Hou ook je ellebogen soepel om schokken op te vangen."

Handen

Je zou misschien denken, om sneller te gaan op kasseien trek ik best aan mijn stuur om maximale kracht te ontwikkelen. "Niets is minder waar, want zo verlies je net grip en tractie", legt Fabian uit. "Het beste is om je handen op het stuur te leggen en niet te hard te knijpen. Hou ook je ellebogen soepel om schokken op te vangen."

Blijf zitten!

Voor meer grip op de kasseien, blijf je best op het zadel zitten, ook bergop. "Op de bergen heb je de neiging om op de pedalen te willen dansen, maar zo verlies je net je tractie op het achterwiel. Het is dus beter om te blijven zitten en op een kleinere versnelling naar boven te rijden. Een "bergcassette" kan hiervoor altijd handig zijn (11-32 of 11-34), indien deze natuurlijk compatibel is met de afstelling van je fiets."

Blijf zitten!

Voor meer grip op de kasseien, blijf je best op het zadel zitten, ook bergop. "Op de bergen heb je de neiging om op de pedalen te willen dansen, maar zo verlies je net je tractie op het achterwiel. Het is dus beter om te blijven zitten en op een kleinere versnelling naar boven te rijden. Een "bergcassette" kan hiervoor altijd handig zijn (11-32 of 11-34), indien deze natuurlijk compatibel is met de afstelling van je fiets."

Niet zonder handschoenen

Je herinnert je misschien nog wel dat Tom Boonen altijd zonder handschoenen over de kasseien reed. Maar ... Jij bent niet Tom Boonen :-). "Met een goed paar handschoenen voorkom je blaren, of erger bij een valpartij. Op de kasseien is het snel gebeurd. Je kan uitglijden als de kasseien nat of vochtig liggen", waarschuwt Fabian.

Niet zonder handschoenen

Je herinnert je misschien nog wel dat Tom Boonen altijd zonder handschoenen over de kasseien reed. Maar ... Jij bent niet Tom Boonen :-). "Met een goed paar handschoenen voorkom je blaren, of erger bij een valpartij. Op de kasseien is het snel gebeurd. Je kan uitglijden als de kasseien nat of vochtig liggen", waarschuwt Fabian.

Hoe rijd je op kasseien? Onze praktische tips

Op de rug van de kasseien

We zagen reeds in de vorige puntjes dat het belangrijk is om je handen boven op het stuur te leggen, en zo groot mogelijk te trappen. Daarnaast kies je best het midden van de weg, de rug van de kasseien (het bolle gedeelte) en kijk je best zo ver mogelijk vooruit. In de praktijk zal het wellicht iets anders zijn. "Op de rug van de kasseien rijden, moet je kunnen", legt Fabian uit. "Op het einde, wanneer je kaars bijna uit is, zal je ongetwijfeld uit vermoeidheid eerder aan de zijkant liggen spartelen. Maar weet wel dat op de rug van de kasseien rijden zeker niet minder zwaar is, maar dat je er vooral lekke banden, plassen en scheuren mee kan vermijden, omdat de kasseien op dat gedeelte doorgaans wat beter liggen."

Neem een herstelkit mee

We kunnen er niet onderuit, je fiets zal harder afzien van kasseien dan van asfalt. De kans op mechanische problemen ligt een stuk hoger. "Ik raad iedereen dan ook aan om twee binnenbanden, twee bandenlichters, een CO2-pompje met twee patronen, een multitool en een snelspanner mee te nemen", besluit Fabian. "Bij grote evenementen zoals de Parijs-Roubaix Challenge of de Ronde Van Vlaanderen is er gelukkig wel een pechdienst."

We vatten even samen:

1. Maak je fiets klaar voor de kasseien
• Verlaag je bandendruk en kies voor iets bredere banden
• Kies voor aluminium wielen
• Leg een dubbel stuurlint
• Pas je tandwielen aan indien nodig
• Doe je drinkbussen niet te vol

2. Positie, houding en uitrusting
• Leg je handen boven op het stuur
• Blijf zitten op je zadel
• Vergeet geen handschoenen
• Rijd op de rug van de kasseien
• Neem een herstelkit mee

Hoe rijd je op kasseien? Onze praktische tips

Fabian Godefroid

Verkoper op de fietsafdeling van Decathlon Bergen

30 jaar competitie gereden in bijna alle categorieën, en zo dus talloze kasseistroken achter de kiezen.

6 onmisbare accessoires voor je koersfiets

6 onmisbare accessoires voor je koersfiets

Zin in een ritje op de koersfiets? Naast een aangepaste tenue zijn er nog enkele accessoires die je comfort en veiligheid kunnen doen toenemen.

11 tips om in de regen te fietsen

11 tips om in de regen te fietsen

Voor sommige mensen is er niets erger dan regen. Of die nu valt op een trainingsdag, midden in een rit of tijdens een wedstrijd, het is niet altijd even gemakkelijk om met regen om te gaan. Ontdek onze oplossingen om je goed te beschermen tegen de ongemakken van slecht weer.

HOE BLIJF JE GEHYDRATEERD TIJDENS EEN TOCHT MET JE RACEFIETS?

HOE BLIJF JE GEHYDRATEERD TIJDENS EEN TOCHT MET JE RACEFIETS?

Hydratatie is van het grootste belang bij alle sporten, zeker wanneer je er net mee begint.