Wed'ze

Achter de schermen bij wed'ze

.

“Wat me opvalt wanneer het over ski’s van Decathlon gaat, is dat sommige mensen denken dat wij onze ski’s aankopen en daar dan onze eigen stickers op kleven. Ik weet gelukkig hoe het er daadwerkelijk aan toegaat. Hoe prototypes gemaakt worden, hoe wij testen, hoe onze ski’s in productie gaan…” Aan het woord is Koen Damman, nationaal sportleider ski en snowboard en zijn gevoel lijkt ons een ideaal startpunt om eens dieper in te gaan op het wintersportaanbod van Decathlon.

Wintersport neemt bij Decathlon een steeds grotere en belangrijkere plaats in. Onder de merknaam Wed’Ze wordt ondertussen het hele gamma wintersportproducten aangeboden. Dat gaat van ski’s en snowboards over kledij, schoenen, helmen en brillen tot sleeën. Je kan het zo gek niet bedenken op wintersportgebied of Wed’Ze biedt een antwoord. Decathlon speelt ook graag in op de hedendaagse trends, wat maakt dat ook hun freeride-gamma op punt staat en dat er aandacht is voor het toerskisegment. Voldoende argumenten om eens dieper in te gaan op wintersport bij Decathlon.

wed'ze

Eigen ontwerp

We hebben in Sallanches, aan de voet van de Mont Blanc, een heel team van ingenieurs en designers zitten. Vanuit de noden van de markt tekenen en ontwikkelen zij onze eigen ontwerpen. Zo hebben ze een methode die hen toelaat op minder dan twee uur een prototype te ontwikkelen. Tijdens de middagpauze wordt dat prototype op de pistes van Chamonix of Saint-Gervais meteen getest, waarna het al dan niet wordt aangepast en ’s anderdaags opnieuw kan worden getest. Voor de industriële productie werken wij met partners. Maar het lastenboek waarin bepaald wordt hoe de ski in elkaar zit - welke houten kern, waar deze of gene laag titanium komt - dat bepalen wij volledig zelf. Daarbovenop worden onze ski’s volledig in Europa gemaakt. We werken in teams met een eigen productmanager, designer, ingenieur … Dat zijn allen bijzonder gepassioneerde mensen die aan een sport werken waar ze allemaal fervent beoefenaar van zijn.

Wed'ze

Over passie en prijs

Het sleutelwoord is eruit: passie. Tijdens ons gesprek komt het talloze keren terug. Dat is niet verbazend, meer dan voor welk ander product, dien je om helemaal op te gaan in een sport, een diepgewortelde passie te hebben. Zelfs in de bestaansreden en in de missie van Decathlon komt het woord passie terug. Koen “Onze visie is om sport toegankelijk te maken voor zoveel mogelijk mensen. We willen het potentieel van Belgische wintersporters toegang geven tot alle mogelijke vormen van wintersport. Voor mij zijn daarbij uiteraard goede producten aan een scherpe prijs, kennis en opleiding belangrijk, maar ook passie is de sleutel tot succes.” Van passie alleen komt er natuurlijk geen brood op de plank.

Hoe komt het toch dat Decathlon dergelijke scherpe prijzen kan aanbieden in zijn winter-sportgamma? Dat willen wij wel eens weten.

Koen: “Daar zijn meerdere redenen voor. Met Wed’ze hebben we ons eigen proces volledig geoptimaliseerd. De ski gaat in een mal, wordt opgewarmd, gevormd… dat hele proces duurt pakweg een uur. Bij Wed’ze hebben we het proces voor onze goedkoopste ski zo geoptimaliseerd dat we nu een ski kunnen maken in twaalf minuten. Dat is een ski volledig uit kunststof, verstevigd met carbon die in een keer in een mal geïnjecteerd wordt. Dat is een voorbeeld op vlak van productie. Verder investeren we heel weinig in marketing, we ondersteunen geen skiërs in competitie. De marge die niet naar marketing of communicatie gaat, laten wij gewoon vallen. En verder zijn onze winkels zo ingericht dat ze niet duur zijn om uit te baten. Alle winkelrekken in alle winkels overal ter wereld zijn dezelfde, de manier om producten in de winkelrekken te zetten, is erg goedkoop. Heel onze organisatie zorgt ervoor dat wij aan lage kosten kunnen werken en daardoor onze prijzen laag kunnen houden.”

In vergelijking met de grote merken

Koen: “Merken maken vaak deel uit van een imago. Maar het plezier van het sporten zit voor mij in de sport op zich. De meerprijs aan materiaal maakt voor mij de sport niet plezanter. Het prijsverschil is ondertussen zo groot geworden dat net die mensen die frequent sporten nu bij Decathlon kopen. Zij gebruiken hun spullen zo vaak en intensief dat ze ook sneller stuk gaan. Het budget blijft hetzelfde, maar in plaats van vijf jaar met een skibroek te doen, koop je na drie jaar een tweede broek en kan je al eens wisselen tussen beide. En ook al zijn ecologie en duurzaamheid belangrijk binnen Decathlon, sport toegankelijk maken voor het grote publiek doe je nu eenmaal beter door op prijs te spelen.”

Vier goede redenen om je ski's of snowboard bij ons te kopen

Enerzijds is er natuurlijk de prijs. We zijn geen prijsbrekers, maar we garanderen wel steeds de laagste prijzen. Verder krijg je een gratis onderhoud van je materiaal. Ben je toch niet tevreden van je aankoop, dan nemen wij dat gewoon terug. Ik hoor van veel klanten dat het hen toch een zekere rust geeft te weten dat ze hun materiaal kunnen terugbrengen wanneer het niet helemaal bevalt. Verder krijg je bij aankoop een gratis skipas van een uur in de indoorpistes Aspen of Landgraaf. Tenslotte is er een gratis deelname aan onze testdagen. Je kan dan het hele gamma testen en op basis daarvan je keuze maken.”

Wed'ze

Belgische passie

Koen: “De afgelopen jaren zijn we geëvolueerd naar een bedrijf zonder functietitels. De mensen schrijven hun eigen rol en missie en in de mate van het mogelijke trachten wij die missie waar te maken. We hebben een soort centrale cirkel van gepassioneerde wintersporters, waarbij ik de leider van het team ben. Het gaat om een tiental mensen die in verschillende winkels werken en productopleidingen geven aan de rest van de verkopers. Al die mensen hebben ook hun eigen missie uitgeschreven. In functie van je eigen talent en interesses kan je zo werken op de dingen die jij graag doet. Wil jij graag snowboardlessen geven, dan organiseren we ons zodanig dat jij de verantwoordelijkheid draagt voor de Ski- en Snowboardacademy. Ik zie mezelf als de persoon die ervoor zorgt dat het netwerk er is, dat de juiste mensen erin zitten, dat we elkaar regelmatig ontmoeten en dat de middelen voor interne communicatie er zijn.”

Betekent dat dat er in elke Belgische winkel een productspecialist wintersport aanwezig is?

Koen: “In mijn missie staat dat 100% van de mensen die op de wintersport werken allemaal beoefenaar zijn van een wintersport. Dat klopt natuurlijk niet steeds. In het piekseizoen komen daar jobstudenten bij die afgebakende taken krijgen. Mijn uitgangspunt is dat je in elke winkel op de wintersportafdeling een verkoper tegenkomt die het materiaal kent en reeds getest heeft. Dat is waar we heel veel aan doen om ze te realiseren. Een wintersportklant is een veeleisende klant en skiën is een dure sport met technische producten. Dat is meteen ook de reden waarom ik een groot deel van mijn budget aan opleidingen, klantentestdagen en de Ski Academy spendeer. “