9 te vermijden valkuilen

9 Te vermijden valkuilen bij fietsen op de weg

.

Of je nu alleen rijdt of in groep, de weg verbergt vele gevaren. We denken dan vaak aan de automobilisten, waarvan een kleine minderheid geen respect heeft voor fietsers. Maar er zijn nog heel wat andere gevaren die ons, tweewielers, bedreigen, en als we niet opletten, ons snel tegen de vlakte kunnen krijgen. Afhankelijk van het weer, kunnen sommige delen van de weg ook gevaarlijker zijn.

De grote schrik is materiaalbreuk of een lichamelijke breuk op te lopen. Hieronder enkele tips die je kunnen helpen om het risico op een val of een ongeluk te beperken. En als je in groep rijdt, vergeet dan niet een soort fietsgebarentaal te gebruiken om je kameraden te verwittigen.

9 te vermijden valkuilen grind

Let op voor grind

Ongetwijfeld een van de bekendste 'valkuilen' onder wielrenners. Vaak gevreesd in bochten, want het verrast altijd. Je moet erop toezien dat je kan vertragen voor je wielen op deze laag terechtkomen en je fiets op dat moment rechttrekken. Ook daarom is het belangrijk om je blik altijd in de verte te richten en te anticiperen op soortgelijke situaties.~Elke oneffenheid in het grind kan ertoe leiden dat je op de grond smakt, wat niet bepaald aangenaam is. Als je in een groep rijdt, moet je natuurlijk je collega's achter je kunnen verwittigen zodat ze niet verrast zijn en hun snelheid en rijrichting kunnen bijsturen.

9 te vermijden valkuilen putten kuilen

Putten, kuilen of steentjes

Een hindernis waarop je moet leren anticiperen om je traject aan te passen. Een klein putje zal vaak zonder gevolgen blijven, maar als het groter is, kan je je evenwicht verliezen en vallen.

En zelfs al val je niet, afhankelijk van de grootte van de put en de snelheid waarmee je erover rijdt, kan die een lek veroorzaken door de binnenband samen te knijpen of zelfs de velg beschadigen.~Hetzelfde effect krijg je als er een kiezelsteen of ander obstakel op de weg ligt, dat is gevallen van een berg of vrachtwagen (plank, …).

10 pièges route feuilles mortes

Dorre bladeren en witte lijnen

Op sommige wegen liggen massa's dorre bladeren. Zodra het een beetje vochtig weer is, worden die enorm glad.Bovendien verbergen die bladeren dan nog eens andere valkuilen, zoals putten of grind. Vermijd ze dus.

Rioolputten en rails allerhande

Rioolputten vind je overal, vooral in de stad. En zelfs al worden ze meestal zo geplaatst dat de gleuven dwars op de rijrichting liggen, kan het gebeuren dat ze niet juist en dus evenwijdig met de weg zijn teruggelegd. Het probleem is dat sommige smalle bandjes dan vast komen te zitten in die gleuven.

Opgelet voor de gladde riooldeksels wanneer het regent.

Hetzelfde probleem stelt zich bij rails. Hoewel fietsers ze meestal dwars kruisen, kan het toch gebeuren dat ze er schuin moeten over rijden (bijvoorbeeld bij tramsporen in de stad). In dat geval moet je voor je aan de sporen komt eerst goed kijken of er je niemand probeert in te halen, en dan trachten de sporen zo dwars mogelijk over te steken.

Koolwaterstoffen op rotondes

Een situatie waar voornamelijk motorrijders, maar ook fietsers, mee te maken krijgen, en die een val kan veroorzaken, zijn koolwaterstoflekken (vooral diesel) aan de buitenkant van rotondes. En dan vooral op rotondes in de buurt van tankstations.

Watergladheid

Een pak verrassender dan ijzelvorming, dat zich alleen voordoet in de winter bij vriestemperaturen, is de beruchte watergladheid in de zomer, die niet minder gevaarlijk is.~Watergladheid ontstaat bij korte stortbuien of motregen en het eerste half uur regen.Op dat moment komen vuil en olieresten, die waren geabsorbeerd door de bovenste asfaltlaag, naar boven. Die koolwaterstoffen hebben een dichtheid die kleiner is dan die van water, zodat ze opstijgen naar het wegdek en daar een uiterst glad laagje vormen, een mengsel van stof, rubber, olie en water.

In die situatie moet je je snelheid aanpassen en goed anticiperen om bruusk remmen te voorkomen, zodat je niet valt.

9 te vermijden valkuilen rijm ijzel

Rijm en ijzel

Komen voornamelijk in de winter voor. Je denkt dat het veilig is om te vertrekken bij temperaturen die nog net positief zijn, tussen 0 en 3°?Niet dus.~Want als het 3 °C is, kan het gebeuren dat je op een stuk in de schaduw komt ... of een stuk dat is blootgesteld aan koude wind. Als het nat is geweest, kan er daar ijzel of rijm op de weg zijn. Dat is trouwens de reden waarom in auto's ijzelalarmen verschijnen zodra de buitentemperatuur lager is dan 3 ° en niet 0 °.Die plekken vallen op door hun schittering op de weg. Wannee je dat ziet, is er maar één methode: vertragen en er zo recht mogelijk over fietsen. En als het een vrij grote plek is, aarzel dan niet om een schoen uit de klikpedalen te halen om je voor te bereiden op een uitschuiver. Is het echt een hele grote ijsplek, stap dan af en ga er voorbij langs de berm (in het gras) of nog beter, maak rechtsomkeer en neem een andere weg.

Openslaande autoportieren

Fietsers in de stad moeten altijd beducht zijn op openslaande autoportieren. Laat dus steeds voldoende ruimte tussen jezelf en de geparkeerde auto's.~Let op voor de portieren van auto's in het algemeen en van taxi's in het bijzonder.

In de bergen

Vooral in de afdalingen, bij blinde bochten, moet je op je hoede zijn. Er kan vee op de rijbaan staan. Als je stevig aankomt zonder rekening te houden met een dier (koe, schaap, ...) op de weg, bestaat de kans dat je op de grond belandt.

Eens te meer: anticipeer. Als je sneller dan 45 km/u rijdt, is je stopafstand heel wat langer in een afdaling dan op een plat stuk.

Een ander gevaar dat komt kijken bij de aanwezigheid van dieren, zijn de mest en de modder die worden achtergelaten door landbouwtractoren. Op sommige plekken kunnen die de hele breedte van de weg innemen en heel glad worden als het nat of koud is. Zoals bij regenweer: vertraag en rij er zo recht mogelijk voorbij.

Uiteraard zijn deze valkuilen maar een deel van alle valkuilen waar een fietser voor moet opletten. Kreeg jij al te maken met andere valkuilen? Deel ze in de comments.

9 te vermijden valkuilen in de bergen