Unselected
Damesvoetbal: een sport in volle opmars

Damesvoetbal: een sport in volle opmars

De tijd dat voetbal uitsluitend een sport voor mannen was, ligt stilaan achter ons. Steeds meer vrouwen raken verknocht aan voetbal. Wij geven je graag wat meer info over damesvoetbal.

Unselected
Damesvoetbal: een sport in volle opmars

Een sport met een geschiedenis

Je zult het misschien moeilijk geloven, maar damesvoetbal bestaat eigenlijk al meer dan 100 jaar. De eerste dameswedstrijd in de geschiedenis was er eentje tussen Schotland en Engeland, in 1881.

Hoewel voetbal sindsdien vooral bij mannen erg populair is, zijn ook vrouwen het altijd blijven doen. Vandaag is het damesvoetbal populairder dan ooit. De Red Flames, onze Belgische nationale damesploeg, zijn hier een mooi voorbeeld van, maar ook het stijgende aantal inschrijvingen in vrouwen- en meisjesploegen kan tellen.

Unselected
Damesvoetbal: een sport in volle opmars

Steeds meer media-aandacht

Net als bij de mannen, zijn er twee hoogtepunten in het vrouwenvoetbal: het Europees kampioenschap en het Wereldkampioenschap. De interesse in vrouwenvoetbal piekt dan ook op deze momenten. Momenteel hebben slechts vier landen die heilige graal weten te veroveren: de Verenigde Staten (drie keer), Duitsland (twee keer), Noorwegen en Japan (elk één keer) hebben reeds een Wereldbeker kunnen veroveren. Waarom zo weinig landen? Gewoon omdat de eerste editie van het WK voor vrouwen pas in 1991 plaatsvond en omdat het toernooi slechts om de vier jaar georganiseerd wordt. De Verenigde Staten zijn de huidige wereldkampioen. 

Deze zomer wordt ook het EK gespeeld, wat net als het WK steeds meer media-aandacht en dus kijkers oproept. Dat belooft voor de inschrijvingen in het meisjesvoetbal voor volgend seizoen... wat wij alleen maar kunnen aanmoedigen!

Unselected
Damesvoetbal: een sport in volle opmars

Aangepaste producten, die beter worden

Steeds meer dames beginnen voetbal te spelen, en dat gaat niet onopgemerkt voorbij. De televisierechten om de nationale en internationale competities uit te zenden gaan crescendo. Dameswedstrijden trekken overigens heel wat publiek. Zo keken tijdens het EK in 2017 bijna 900.000 mensen in ons land naar de Derby der Lage Landen: België-Nederland.

Zohra, onze productmanager voor het damesvoetbal, vertelt ons dat de huidige media-aandacht er slechts zeer recent gekomen is. Tien jaar geleden was er haast nog geen sprake van. Het gaat dus de goede kant op en dat kunnen we alleen maar aanmoedigen door de sport nog toegankelijker te maken. “Als een meisje wil beginnen voetballen en een outfit wil kopen, dan zou ze niet verplicht mogen zijn om dezelfde artikelen als haar broer te kopen", vertelt Zohra. Waarom specifieke damesoutfits? Onze productchef antwoordt met een kwinkslag: “Kan een jongen zonder onderbroek spelen? Uiteraard niet. Wel, voor een meisje is het ook onmogelijk om zonder sportbeha te spelen!”

Bij Kipsta willen we jonge meisjes en dames hun passie zo goed mogelijk laten beleven. Daarom hebben we speciaal voor hen een collectie met kleding en accessoires ontwikkeld. Zo vinden voetbalspeelsters bij Decathlon bijvoorbeeld schoenen die speciaal gemaakt zijn voor smallere voeten. We ontwerpen onze producten samen met Marinette Pichon, topscorer aller tijden van de Franse nationale ploeg. Haar ervaring, kennis van het voetbal en ambitie om het vrouwenvoetbal te ontwikkelen zijn onmiskenbare troeven. Voor Marinette is Kipsta het “enige merk dat zijn beste beentje voorzet om een volledig aangepaste damescollectie te ontwikkelen”. Tot slot willen we nog één ding zeggen: lang leve het damesvoetbal!