Fietsen dames

Fietsen, ontworpen voor en door dames

.

In 2018 werden onze fietsteams uitgebreid met een team dat zich louter toelegt op de racefiets en fietsuitrusting voor dames. Doel: het ontwikkelen en ontwerpen van fietsen, kledij en uitrusting specifiek voor dames.

frame fiets dames

Nathalie Lorenzi, cycling engineer, maakt deel uit van dit vooruitstrevende team. Het damesteam valt op temidden van de andere teams, alleen al door de fietsen in lichte kleuren die boven de kasten prijken. Vanachter haar computerscherm licht Nathalie ons de aanpak van haar team toe: “Om een racefiets voor dames te creëren, moeten we eerst weten wat onze sportieve dames precies nodig hebben. Aan de basis van het project ligt een studie die werd uitgevoerd in samenwerking met Sports Lab (Labo voor Research en Development van Decathlon) om de kenmerken te bestuderen van de beoefening van de fietssport door dames. Een ander doel van de studie bestond erin te bepalen of er al dan niet specifieke onderdelen moesten worden ontwikkeld of aanpassingen dienden te gebeuren voor de damesmodellen van de racefiets. De markt van de racefietsen is nog altijd erg op mannen gericht. De fietsen worden doorgaans ontworpen voor mannen.”

Fietsen dames

Zelf beoefent Nathalie reeds meer dan twintig jaar de sport, dus ze weet waarover ze spreekt: "Het is niet door een zadel te vervangen dat je er een damesmodel van maakt. Het is iets complexer dan dat. We hebben ervoor gekozen om geen specifiek damesframe te ontwikkelen.” Uit de resultaten van de gevoerde studie bleek het vanuit technisch en morfologisch opzicht niet nodig een frame te ontwerpen met een specifieke vrouwelijke geometrie. De frames die Van Rysel en Triban (vroeger B'TWIN) tot op vandaag op de markt bracht, zijn perfect geschikt voor sportbeoefening door dames op voorwaarde dat de afmetingen van de onderdelen worden afgestemd op de vrouwelijke lichaamsbouw. “Bij Van Rysel en Triban wordt dus geen afzonderlijk frame voorzien voor dames of voor heren, het is hetzelfde frame.” De onderdelen worden dan wel weer aangepast aan de verschillende lichaamsverhoudingen van mannen en vrouwen.

Triban Easy Women

Verschillen tussen dames- en herenfietsen

“Vrouwen die even groot zijn, hebben wel een grotere kruislengte, een kortere romp en smallere schouders dan mannen. Voor al onze damesmodellen voorzien we dus een ander aanbod van framematen dan voor mannen (van XXS tot M voor personen van 1m50 tot 1m76), een kortere stuurpen en een smaller stuur. De positie van de remgrepen is aangepast aan kleinere dameshanden. En uiteraard wordt een dameszadel voorzien."  De Triban Easy is bedoeld voor dames die het racefietsen pas ontdekken. Ze voelen zich vaak oncomfortabel door de gebogen houding, de positie van de remgrepen, de fijne bandjes… en geven de voorkeur aan een meer rechtop houding voor extra comfort. De Triban Easy beschikt uiteraard over al deze opties en speelt daarbij perfect in op de lichaamsbouw van dames. “De fiets is daarenboven ook uitgerust met een dubbel remsysteem: uiteraard de klassieke remgrepen maar bovenop het stuur ook cyclocrossremmen. Dit dubbel remsysteem biedt de dames de mogelijkheid om te remmen ongeacht de positie van hun handen en dat zal hen een gevoel van veiligheid geven.” licht Nathalie toe. Andere eigenschap van deze fiets: het enkele kettingblad, waardoor men zich enkel moet focussen op achteraan schakelen, wat een stuk eenvoudiger is.

Fiets dames

Met de Ultra CF wil het damesteam een fiets op de markt brengen met een carbonframe en -vork om in te spelen op de verwachtingen van de meer prestatiegerichte rensters. Voor deze fiets, uitgerust is met kwalitatief hoogstaande onderdelen, gelden dezelfde ontwerpregels. Hij wordt uitgerust met de nieuwe Shimano 105-groep, met elf versnellingen en met B’TWIN AERO 20/24-wielen.