Hoe en wanneer gebruik je de versnellingen?
Onderweg zal je nooit een bord tegenkomen dat aangeeft welke fietsversnelling je moet gebruiken. Die keuze is vooral een kwestie van beleving.Schakel naar een lagere versnelling als je te veel weerstand voelt tijdens het fietsen.Heb je daarentegen het gevoel dat je ‘in het niets’ aan het trappen bent? Schakel dan een versnelling hoger. Probeer idealiter een evenwicht te zoeken tussen het trapgemak en de noodzaak om bij elke pedaalslag een lichte kracht te leveren.
Aarzel dus niet om geregeld hoger of lager te schakelen als je dat nodig vindt. Als je fiets of elektrische fiets voorzien is van één enkele schakelaar is het simpel: je klikt tot je de ideale tred gevonden hebt. Als je fiets voorzien is van twee schakelaars (en dus twee derailleurs) is het iets moeilijker.Je moet dan goed de werking begrijpen: - Vooraleer je het tandwiel achteraan verandert (rechterhendel), moet je vooraan het juiste kettingblad selecteren (linkerhendel).- Ook al is het mechanisch mogelijk, let erop dat je de ketting nooit ‘kruist’. Dit is bijvoorbeeld het geval als de ketting vooraan op het groot blad ligt en achteraan op een groot tandwiel. Of omgekeerd: op een klein blad vooraan en op een klein tandwiel achteraan.Een gekruiste ketting verslijt sneller en ook de kettingbladen en tandwielen zullen sneller verslijten.
Ik hoor je mopperen dat je toch vlot en makkelijk trapte met je ketting op dat kettingblad en op dat tandwiel. En dat ik je verveel met mijn verhaal over gekruiste kettingen...Ik begrijp het, maar verander nu eens van kettingblad en verander progressief van tandwiel achteraan... Je zult zeker een combinatie vinden die eenzelfde tred en beleving geeft zonder dat de ketting gekruist is.