Unselected
fietsen in de winter

Leg de winter aan banden

.

Unselected

De winter hoeft echt niet het einde van je fietsplezier te betekenen. Al worden de dagen korter, koud en nat, toch kun je je nog steeds prima amuseren op de fiets. Met deze tips blijf je niet enkel droog en warm, maar hou je het veilig in het verkeer.

Unselected
Racefietsen in de winter

Fietskleding

Een geschikte winteroutfit voorkomt dat je kou gaat lijden op de fiets. Net als bij wintersport kun je het systeem van kleden in laagjes ook hier toepassen. Elk laagje heeft zijn eigen functie en afhankelijk van de weersomstandigheden kun je meer of minder laagjes gebruiken. De eerste laag komt rechtstreeks op je huid, moet zweet afvoeren en je lichaam warm en droog houden. Kunststoffen zijn hierbij het meest gebruikte materiaal, maar ook wol is een aanrader. Katoen is helemaal uit den boze. Kleding voor de eerste laag bestaat vaak in verschillende diktes, die je afhankelijk van de temperatuur kunt gebruiken. Echte koukleumen trekken twee thermoshirts over elkaar aan. Tussen beide shirts vormt zich dan een warm luchtlaagje. Vervolgens komt de isolatielaag die bescherming tegen de koude biedt. Fleece, primaloft of merinowol zijn hier de meest aangewezen stoffen.~De buitenste laag tenslotte dient als bescherming tegen wind, regen of sneeuw. Een goede hardshell is volledig water- en winddicht en heeft een goed demend~vermogen. De meeste fietsjacks combineren de tweede en de buitenste laag in één jack. Gaat het niet regenen of sneeuwen, dan kan een softshell volstaan. Hedendaagse softshells zijn waterafstotend en winddicht en hebben vaak een beter ademend vermogen dan een hardshell. Is het heel erg koud, dan kan een licht donsjasje als extra tweede laag soelaas brengen. Fietsen is een behoorlijk intensieve sport. Je kan het beter een beetje fris hebben bij aanvang dan al meteen oververhit van start te gaan.

Unselected

Benen hebben het niet zo snel koud. Beenstukken of een lange fietsbroek (ook verkrijgbaar in verschillende diktes voor verschillende temperaturen) houden je benen warm. Het voordeel van beenstukken is dat je ze makkelijk kan uittrekken, mocht het toch te warm worden. Handen en voeten zijn bij vele winterfietsers letterlijk de pijnpunten. Zorg voor goede en dichte handschoenen, al dan niet met een uitneembare binnenhandschoen. Winterkousen, overschoenen of aangepaste winterschoenen zijn voor de koukleumen zeker aan te raden. Je voeten zitten dicht bij de grond en wanneer de weg nat is, krijgen zij het flink te verduren. Overschoenen moeten minstens water- en winddicht zijn en neopreen exemplaren kunnen vaak beter met nattigheid overweg. De uiteinden van je lichaam kan je eventueel invetten met een warme of vettige crème of met vaseline.

Gebruik je dikkere sokken, zorg er dan zeker voor dat je tenen nog voldoende bewegingsvrijheid hebben. Zo blijft het bloed stromen en blijven je tenen warm(er). Draag je een muts onder je helm, zorg er dan zeker voor dat je helm nog steeds perfect op je hoofd aansluit. Een helm die op je hoofd staat rond te dansen en bij een valpartij afvliegt, heeft geen enkel nut.

Unselected

Blijven drinken

Ook al heb je tijdens een winters ritje minder dorst, toch mag je niet de fout maken om minder te drinken. Je lichaam verbruikt energie en die moet ongeacht de weersomstandigheden aangevuld worden. Het water in je drinkbus zal snel bevriezen, neem daarom eens warme thee mee. Dat smaakt niet alleen beter, het houdt je lichaam ook warm. De standaard plastic drinkbus die fietsers gebruiken, kan niet zo goed met warmte om. Kies daarom een dubbelwandig geïsoleerd exemplaar of~een bus met vacuümisolatie. Overigens … helemaal niets verkeerd met een extra koffiestop in te lassen.

Unselected

Veiligheid voorop

Ook je fiets moet klaar zijn voor het winterwerk. Denk in dat verband aan spatborden voor- en achteraan en aangepaste verlichting. Met name op dat laatste kunnen~we niet genoeg de aandacht vestigen: in de winter is het snel donker en dan wil je niet enkel zien maar vooral goed gezien worden. Een goed functionerend voor- en~achterlicht zijn het minimum. Reflecterende kleding en/of reflecterende stroken in je wielen en aan je fiets verhogen jouw zichtbaarheid. Probeer al te drukke en donkere wegen te vermijden of ga gewoon overdag fietsen. Ga je echt offroad rijden, zorg dan voor aangepaste verlichting. Uit je banden mag je gerust een beetje druk laten, dat verhoogt de wegligging.