Help ik word zot met de kinderen in mijn kot

Help ... ik word zot met de kinderen in mijn kot

8 Tips om heelhuids de paasvakantie door te komen

De paasvakantie ziet er helaas niet helemaal uit zoals we gehoopt hadden... hoe graag we onze kinderen ook zien, het is niet altijd makkelijk om ze een hele dag geanimeerd te houden.
Om je te helpen deze crisistijden heelhuids door te komen geeft gezinscoach Nessie De Zitter je tips om de balans te vinden tussen jezelf, je werk en je kinderen. Daarvoor koos ze bewust voor dingen die je gewoon binnen kan doen in een appartement of huis zonder tuin.~Ze neemt jullie een dagje mee in ‘het leven zoals het is’ van Valerie en Steven met hun 2 kinderen Jasper en Roos.

kringgesprek

# Kringmoment

7u.45u ochtendritueel~~Iedereen heeft net ontbeten, de kinderen maken aanstalten achter de TV te kruipen, want er komt weer een eindeloos saaie dag aan waarin ze zich hopeloos gaan vervelen. Mama Valerie wil het vandaag anders, geen beeldscherm als babysit terwijl zij aan het werk gaat !~Ze organiseert een ‘kringmoment’ waarbij de praatstok om beurten wordt doorgegeven en iedereen vertelt: hoe het is met hem/haar waar ze zin in hebben vandaag wat ze graag samen willen doen wat er zeker moet gebeuren die dag~En nadien beslissen ze samen hoe de dag wordt ingedeeld qua taakverdeling en activiteiten samen. Een kwartiertje later kan Valerie met een gerust hart aan haar dag beginnen en gaan de kinderen lekker een kampje in huis bouwen met dekens en stoelen.

Humor

# Humor als (ont)wapen

10u25 fruitjestijd : Jasper ziet dat er geen aardbeien zijn. Papa Steven ziet de bui al hangen en zijn volgende videocall komt eraan over 5’. Hij heeft dus absoluut geen tijd voor een uitgebreide discussie. ‘Papa, je had beloofd dat je aardbeien voor me zou meebrengen. En nu zeg je dat je dat vergeten bent! Werken je hersenen niet goed of zo?’ mokt Jasper. Zijn gezicht loopt al rood van boosheid aan.~Steven gebruikt zijn geheime super(ont)wapen: humor !~‘Inderdaad, vanmorgen hebben mijn hersenen besloten dat ze een dagje verlof verdiend hebben’, grapt papa Steven. ~Jasper kijkt verrast en grinnikt plotseling: ‘Ja, dat snap ik, dat zouden de mijne ook wel eens cool vinden.’

check in met jezelf

# Check in bij jezelf

13.00 u. boterhammentijd~De kinderen zijn goed en wel ‘gevoederd’.  Er is nog maar een halve dag voorbij, maar voor mama Valerie voelt het alsof ze al 24u aan één stuk draait om alle ballen tegelijk in de lucht te houden. Ze probeert haar werkdeadlines te halen, te zorgen voor de kinderen, hen te entertainen, erop toe te zien dat ze af en toe nog lezen en de tafels inoefenen zoals de juf gevraagd heeft (ja ook tijdens de vakantie), het huishouden te beredderen,…

Dringend tijd voor een check-in. Het kost maar vijf minuutjes, dus Valerie gaat even op het toilet zitten om in te zoomen op zichzelf.

Hoe doe je dit ?

STAP 1. Zonder stil te staan bij jezelf wordt het lastig om te herkennen wat je lichaam en je emoties je te zeggen hebben. Goed voor jezelf kunnen zorgen begint dus bij tijd nemen om stil te staan. Neem dat laatste maar letterlijk.

STAP 2. Je kunt niet ‘hier’ voelen, als je ‘daar’ – bij iemand/iets anders – bent. Dus breng je focus naar jezelf, naar je binnenwereld. Als je nog niet goed weet hoe dat moet, probeer dan eerst even naar je lichaam te gaan met deze korte oefening:~Ga zitten, leg je handen op je knieën met je handpalmen naar boven en verplaats je aandacht naar je rechter hand: wat voel je daar allemaal, tintelt het, voelt het eerder aangenaam? Verplaats nu je aandacht naar je linker pink. Als er gedachten komen, dan laat je ze even toe en dan laat je ze weer voorbijdrijven als een wolkje, richt daarna gewoon je aandacht weer op je lijf. Verplaats nu je aandacht naar je linker grote teen, dan naar je rechter enkel.~Voel je dat je je aandacht kunt richten naar waar jij wilt? Verplaats je aandacht dan nu naar binnen in jezelf.

STAP 3. Dit is misschien wel de moeilijkste stap. Het is belangrijk om onbevooroordeeld te zijn, objectief te observeren wat je merkt en te aanvaarden wat er is. Welk gevoel er ook komt, registreer het, erken het en sta ervoor open. Dat betekent dat je zowel positieve als negatieve gevoelens toelaat, en ze ontvangt in plaats van wegdrukt, negeert, vermijdt, minimaliseert. Alles wat opkomt, mag er zijn. Wat voel je? Misschien ben je rusteloos, gespannen, opgejaagd?

STAP 4. Zodra je kunt voelen en toelaten wat er komt, kun je gaan begrijpen wat eronder ligt. Wat heeft de gespannenheid jou te zeggen? Waar staat de rusteloosheid voor? Wat vertelt de opgejaagdheid jou? Wat is je behoefte op dit moment? Wat is er nu belangrijk voor je? Wat zou je graag willen?

STAP 5. Wat staat je te doen (of te laten) om goed voor jezelf te zorgen? Wat zou je helpen? Zet dit om in een concrete actie.~ 

# Niet storen aub

13.05 u. Pauze~Na de check-in is mama Valerie erachter dat ze nood heeft aan ontspanning. NU. Ze weet dat ze dat het beste kan doen door ongestoord in een boek te duiken. Haar middagpauze loopt nog, het is nu of nooit en dus gaat ze over tot actie:

-Ze neemt er een goed boek bij en zoekt een gezellig plekje op.~-Ze zet haar koptelefoon op en is het komende half uur selectief doof voor kids die ruzie maken, een af te vegen poep hebben, een dessertje willen, hun lievelingsknuffel niet vinden, enzovoort.~~
-Omdat een NIET STOREN-bordje als een rode lap op een stier werkt bij haar kinderen, heeft ze het vervangen door een bordje ‘Kom erin : we gaan alles opruimen! ~~
-De kust is veilig. Ze installeert zich met een lekker koffietje of theetje dabei.

-En yes, ze kan de komende 25 minuten reeeee-laxen. In haar eigen kot. Want dat heeft ze meer dan verdiend ...

Balonnetje blazen

# Bloemetjes balonnetjes blazen 

15.30 u. namiddagblues~~Het hoofd van Roos zit helemaal vol. Ze zit al wekenlang opgesloten in een appartement met haar broer en ouders.. Ze mag oma  en opa niet meer zien, ze mist haar vriendjes. Ze heeft al een paar aanvaringen gehad met Jasper vandaag over wie met welk speelgoed mag spelen. Alles stapelt zich op, en langzaamaan wordt het haar te veel. Ze uit haar spanning door met veel kabaal stoelen door de hele woonkamer te gaan schuiven.

Papa Steven heeft door wat er aan de hand is en neemt even de tijd om samen met Roos alle prikkels, gedachten en emoties los te laten. Hij maakt er speelse oefening van, want ze gaan samen bloemetjes en ballonnen blazen.~ 

Hoe doe je dat ?

STAP 1. Vertel je kind dat jullie iets leuks gaan doen: bloemetjes en ballonnen blazen. Prikkel op die manier zijn nieuwsgierigheid.~~STAP 2. Daarna zeg je: ‘Straks gaan we ons inbeelden dat we allebei een bloem vasthebben. Eerst gaan we aan de bloem ruiken. Doe maar! Ruik eens goed! Adem diep en langzaam in door je neus en maak je buikje bol. Je buik lijkt nu wel een opgeblazen ballon!’~~STAP 3. Na de inademing volgt de uitademing: ‘Je bloem heeft allemaal pluisjes en je mag die nu wegblazen. Probeer maar! Tuit je lippen en blazen maar! Voel je dat je buik helemaal leegloopt?’~ 

Autonomie

# Autonomie is key

18.00 u. Etenstijd~Papa Steven heeft al 5 keer geroepen naar de oudste, Jasper, dat het eten klaar is. Ondertussen zit de jongste,  Roos op haar  stoel gevaarlijk  te wippen en te klagen dat ze “geen groene patatjes lust.”

Steven wil het keer echt anders gaan aanpakken. Hij wil gewoon een keertje een maaltijd samen gezellig eten, zonder dat het eten koud wordt eer iedereen eindelijk aan tafel zit en zonder dat hij zijn bengels nog net niet aan hun stoel heeft willen vastbinden.

Dus besluit Steven in te zetten op autonomie

Hij weet dat Roos en Jasper doorgaans veel flexibeler en begripvoller zijn als hij met hun drang naar vrijheid rekening houdt en erop inspeelt. Ze gaan als gezin vanaf nu dus samen het weekmenu beslissen.

Hoe pak je dit aan?

STAP 1. Vooraf stel je samen met je partner vast  binnen welke grenzen de keuzemogelijkheden liggen. Bijvoorbeeld: frietjes mogen hoogstens één keer per week en groenten staan sowieso dagelijks op het menu.

Je legt je kinderen daarbij uit dat die grenzen er zijn omdat ze voldoende vitaminen moeten binnenkrijgen als ze gezond willen blijven.

STAP 2. Ga als gezin in dialoog. Als iets op weerstand botst bij de kinderen, nodig ze uit om zelf met een voorstel te komen waar iedereen mee kan leven. Zo worden ze gestimuleerd om creatief te zijn en rekening te houden met anderen.

STAP 3. Maak de afspraken concreet en visueel, schrijf of teken ze bv. op een groot blad en hang die op een goed zichtbare plaats zoals de koelkast.

STAP 4. Zorg ervoor dat de afspraken wederkerig zijn. Voor wat, hoort wat. Want meebeslissen over wat op het menu staat is tof, maar bij eten maken komt er best wat kijken: wie maakt het boodschappenlijstje, wie snijdt de groentjes, wie zet de tafel, wie ruimt af, wie verzamelt iedereen aan tafel ? Leer je kinderen verantwoordelijkheid nemen en zelfstandig worden.

STAP 5. Vertrouw erop dat je kinderen zich aan afspraken kunnen (leren) houden. Dat lukt alleen maar als jij er ook op rekent en echt gelooft dat jullie afspraken gerespecteerd zullen worden. ‘Red’ je kind dus niet zomaar bij de eerste hapering of hindernis. Blijf rustig, toon begrip voor het lastige parket waar je kind in zit en herhaal vervolgens de afspraak.

STAP 6. Evalueer de afspraken/verantwoordelijkheden wanneer nodig. Omstandigheden en behoeften kunnen veranderen. 

Dank Je Momentje

# Dank je-momentje

20.00 u. slaaptijd~Het einde van de dag is in zicht. Valerie snakt naar onderuitzakken op de zetel met een glaasje wijn. Bekomen van de drukke dag. ~Roos en Jasper zijn nog lustig in hun pyama op het bed aan het springen. Valerie wil de dag liefst vlot afsluiten zonder haar stem te verheffen met dreigementen om hen rustig te doen worden. Want dan worden de kinderen overstuur van en geraken ze nog moeilijker in slaap.~Ze herinnert zich het  ‘dank je’-momentje dat ze tijdens een workshop aanleerde als middeltje om te ontspannen, te verbinden met elkaar en te focussen op het positieve. En dat is net wat nu nodig is.

~Hoe doe je dit ?

Tijdens zo’n moment benoem je minimaal twee concrete dingen waar je dankbaar voor bent: een ding dat iemand anders voor je heeft gedaan, en een ding waar je zelf voor hebt gezorgd. Het kan om dingen gaan die op die dag zijn gebeurd, maar het mag gerust ook iets zijn van een tijdje geleden. Iedereen komt dan aan de beurt: mama, papa, broer, zus, jijzelf

Geef zelf het voorbeeld en benoem enkele dingen waarvoor je dankbaar bent: ‘Dank je wel, broer, dat je de poes eten hebt gegeven vanmorgen, dank je wel, zus, dat je broer hebt geholpen bij het maken van zijn LEGO-trein, dank je wel, ikzelf, dat ik vanmiddag een cake samen met jullie heb gebakken.’ ~In het begin zal je kind het misschien moeilijk vinden om concrete zaken te benoemen. Help het dan gerust op weg door gerichte vragen te stellen: wat vond je vandaag leuk? Heeft iemand iets liefs gedaan? Heb je om iets moeten lachen? Enzovoort.

# Stop de sleur

20.15 u. Date time

Roos en Jasper liggen rustig in hun bed. Het dankje-momentje heeft deugd gedaan ook voor papa en mama. ~Valerie voelt de energie terug komen. Ze kijkt naar zichzelf in de spiegel en ziet niet zo’n fraai beeld. Ze zou het bijna vergeten in tijden waar comfy homewear haar beste vriend is en ze haar haren enkel vlug kamt wanneer ze een video call heeft....Maar zich verzorgen geeft haar een goed gevoel.

Dus ze trekt iets leuks aan en doet wat lippenstift op.  Ze voelt zich weer helemaal vrouw. ~Schat, vanavond is het date-night kondigt ze aan. Steven kiest vlug een schoon t-shirt uit en spuit een geurtje op. ~Die avond steken ze een kaarsje aan en blijft de TV uit. Wie zegt dat je fancy op restaurant moet gaan om het leuk te hebben? Voor het eerst sinds lang hebben ze eengesprek dat niet heel de tijd gaat over hoe lastig de kinderen zijn of hoe vervelend die quarantaine is en genieten ze met volle teugen.

Nessie De Zitter

Wie is nessie de zitter? 

Nessie de Zitter is mama van drie en Freelancer voor Decathlon. Ze heeft haar eigen praktijk als Life en Kids coach, geeft workshops en trainingen aan ouders en kinderen rond onder andere ‘goed genoeg’- ouderschap, assertiviteit, en faalangst. Nessie is bovendien auteur van ‘Vurig Sensitief Opvoeden’, een boek dat ouders van gevoelige kinderen met een sterke handvaten geeft en waarvan al duizenden exemplaren over de toonbank gingen. De tips hierboven en uiteraard nog veel meer vind je daarin terug.