Je plaats vinden in een bedrijf: zij vonden hun geluk bij Decathlon

Je plaats vinden in een bedrijf: zij vonden hun geluk bij decathlon

Het is niet altijd eenvoudig om je plaats te vinden binnen een bedrijf. Soms gaat dit vanzelf. Maar vaak vraagt dit wat meer tijd. We stellen je 5 medewerkers voor die "hun ding" vonden bij Decathlon.

Je plaats vinden in een bedrijf: zij vonden hun geluk bij Decathlon

Hun ding, de visie van decathlon

Onze medewerkers vonden 'hun ding'. En dat komt goed uit. Want 'hun ding' past perfect in de visie van Decathlon. Die visie spitst zich toe op 5 doelstellingen: Gezondheid, TranSport, Lokaal leven, Regeneratie en Inclusiviteit. Joseph, Nicolas, Camille, Sylvie en Sophie maken deze vijf thema's elke dag waar in onze onderneming. Maak hieronder kennis met hen.

Je plaats vinden in een bedrijf: zij vonden hun geluk bij Decathlon

#Gezondheid - joseph mukandu, verantwoordelijke digitale communicatie voor 'keep active'

Decathlon(n)(st)ers zijn partners in gezondheid, met het oog op een betere levenskwaliteit. Dankzij sport bevorderen we een bewustere levensstijl.

Het avontuur van Joseph bij Decathlon begon in 2017 met een observatiestage in het digitale marketingteam. Het jaar daarop volgt een langere stage. Een dag per week maakt hij als student deel uit van het team. Nadat hij zijn Master in digitale communicatie op zak heeft, wordt hij aangeworven binnen het direct marketing-team.

Vandaag besteed ik de helft van mijn tijd aan direct marketing, en de andere helft aan het 'Keep Active'-programma, legt Joseph uit. Tijdens de eerste lockdown hebben we meerdere 'live'-sessies met coaches gelanceerd. 'Keep Active' is een platform dat deze online lessen gestructureerd aanbiedt rond drie assen: sport, welzijn en voeding.” Deze lessen worden gegeven door gecertificeerde coaches. “We hebben er momenteel 16 in ons team, gaat Joseph verder. En we telden bijna 2000 deelnames aan deze lessen.”

Niet slecht als begin. “Ik ben vooral fier als ik positieve reacties krijg van klanten. En ook van de coaches. Sommigen waren hun job in de fitnesscentra kwijtgeraakt en konden bij ons starten. Ik denk dat we tijdens de pandemie een positieve bijdrage hebben kunnen leveren, zowel naar onze klanten als naar de coaches.”

En wat met het vervolg? Keep Active gaat zich nog verder ontwikkelen. “Ik zou graag nog meer mensen bereiken, zowel in de clubs als in bedrijven. En deze lessen delen via schermen is één zaak. Maar als dit 'in het echt' zou zijn, zou het nog beter zijn. Ik zou de band nog willen versterken tussen de coaches, de klanten en ons.”

Je plaats vinden in een bedrijf: zij vonden hun geluk bij Decathlon

#Transport - nicolas hoppe, lokaal ambassadeur van 'bike to work'

Decathlon(n)(st)ers gaan voor schoon en gezond tranSPORT.

Na 17 jaar in dakbedekking te hebben gewerkt, kwam Nicolas Hoppe vijf jaar geleden in dienst bij Decathlon. Hij werkt in de winkel van Belle-Île (Luik) in de afdelingen fietsen, atelier en hardlopen. Hij doet al zijn woon-werkverplaatsingen met de fiets. Op die manier werd hij op natuurlijke wijze lokaal ambassadeur van 'Bike to Work.'

“Ik kom bij elk weer met de fiets naar het werk, lacht Nicolas. Er is nog geen enkele dag geweest dat ik niet de fiets heb genomen om te komen werken. Ik rijd 's morgens tussen 20 en 30 kilometer, en 's avonds hetzelfde.” Met de fiets naar het werk rijden is voor Nico vanzelfsprekend geworden. “Vroeger had ik, samen met mijn partner, twee wagens. Om in het centrum van de stad te komen werken, stond ik altijd in de file. Ik ben toen begonnen met het nemen van de fiets, en ik kreeg onmiddellijk de smaak te pakken. Vandaag hebben we nog slechts één wagen. 's Ochtends rij ik via de RAVel-fietsroute en de bossen. Ik kom ontspannen op het werk aan. En 's avonds keer ik volledig zen terug naar huis. In de winter is het misschien een beetje zwaarder, maar het geeft me toch veel voldoening. Ik zou echt niet naar de situatie van vroeger willen terugkeren. Fietsen is een plezier, zelfs een beetje een verslaving.”

Nicolas is een sportief iemand en hij fietst weken na elkaar (gemiddeld 300, maar soms wel tot 500 km). Deze zomer wil hij van start gaan in MTB-marathons, en hij moedigt zijn collega's aan om ook de fiets te nemen. “Zeker omdat we bij Decathlon alle infrastructuur hebben om dit te kunnen doen. We hebben douches en fietsenstallingen. Als ‘Bike to Work’-ambassadeur wil ik mensen die misschien wat minder getraind zijn, motiveren om ook met de fiets naar het werk te komen. De elektrische fiets is dan ook een mogelijkheid. Het hele jaar door met de fiets komen, is misschien wat moeilijk. Maar zes maanden per jaar lijkt me haalbaar. Zelfs als het regent. Mensen beseffen niet goed welk plezier fietsen geef en hoe goed dit voelt.”

Je plaats vinden in een bedrijf: zij vonden hun geluk bij Decathlon

#Lokaalleven - camille de paepe, leader communicatie gent

Decathlon(n)(st)ers zijn 100% gericht op het lokale leven en verbonden met de hele wereld.

Zoals veel Decathlon-medewerkers werkte Camille eerst als jobstudente op de afdeling teamsporten van de Gentse winkel. Nadat ze onthaalhostess was geworden, leidde haar passie voor sociale media ertoe dat ze de Facebook-pagina van de winkel ging beheren. “We hebben ook een Instagram-account geopend. Aanvankelijk verzorgde ik één dag per week de communicatie van de Gentse winkel, de andere dagen werkte ik als onthaalhostess. Vandaag werk ik de helft van mijn tijd aan de nationale communicatie en de andere helft nog steeds aan de communicatie van Gent.”

Toen de coronacrisis toesloeg, zette Camille haar missie voort. “Zoals iedereen hadden we deze crisis niet zien aankomen … Samen met mijn collega Nathan wilden we de Gentenaars ondanks alles in beweging krijgen. Om dit te doen bouwden we voort op de bestaande partnerships binnen de winkel. We lanceerden 'live workouts' met coaches. Dat heeft heel goed gewerkt.”

Camille zou het team voor 'nationale communicatie' voltijds kunnen vervoegen. Maar ze is te zeer verankerd met haar Gentse roots om deze stap te zetten. “Ik heb deze verbinding met de stad Gent nodig. Hier ben ik geboren en heb ik altijd gewoond. En ook, tussen het lokale en nationale niveau kan ik bruggen slaan en mensen verbinden. Ik geloof heel sterk in een 'down-top'-relatie tussen de winkels en het landelijke niveau.”

In enkele jaren tijd heeft Camille haar 'ding' dus gevonden bij Decathlon. “Toen ik begon, eerst als studente en daarna als onthaalhostess, dacht ik niet dat ik kon doen wat ik nu doe! Ik denk dat de transformatie van het bedrijf me geholpen heeft.” Met haar 27 jaar is Camille dan ook vastbesloten om haar Gentse droom na te jagen: “We willen echt dat Decathlon Gent niet alleen een sportwinkel is, maar de partner van de Gentenaars voor alle sportgerelateerde domeinen.”

Je plaats vinden in een bedrijf: zij vonden hun geluk bij Decathlon

#Regeneratie - sylvie deladeriere, leader second life voor het digitale

Decathlon(n)(st)ers streven naar een verantwoorde groei die zowel mens als planeet ten goede komt, door te handelen binnen een regeneratieve economie.

1998, opening van de winkel in Châtelineau. Sylvie Deladeriere wordt aangeworven als onthaalhostess met een halftijds contract van bepaalde duur. Daarna wordt ze afdelingsmanager, vervolgens exploitatieverantwoordelijke van de winkel, voordat ze in 2006 het logistiek magazijn in Willebroek opent. “Ik ben er tot 2014 gebleven als exploitatieverantwoordelijke.” Sylvie verblijft daarna vijf jaar in Engeland. In Londen ontdekt ze een passie voor het upcyclen van oude meubels. Misschien was dit het vonkje voor haar tweede carrière in ons bedrijf.

“Toen ik terugkwam in 2019 stelde ik mezelf meerdere vragen. Moest ik teruggaan naar mijn vertrouwde domein? Waarom niet... En toen sprak mij iemand over een e-commerceproject: in plaats van retourzendingen van klanten weg te gooien, ze hergebruiken.” Sylvie heeft zich toen vol overgave in een 'nieuw ding' gestort, waar alles nog moest worden bedacht. “Sinds oktober 2019 gooien we niks meer weg, en vinden we oplossingen. Het begon met een samenwerking met de winkel van Evere en vervolgens met andere winkels waar we second life-hoeken hebben gecreëerd.”

Tijdens de eerste lockdown nam het aantal retourzendingen via e-commerce sterk toe na de sluiting van winkels. Sindsdien is er een technische oplossing gevonden om deze geretourneerde producten online te kunnen doorverkopen. “Een product weggooien omdat de verpakking beschadigd is of omdat er een schroefje ontbreekt, dat kan niet meer. Het doel is om minder en minder weg te gooien, en meer en meer te herstellen. We werken ook heel veel op onderdelen die we recupereren van artikelen die niet meer hersteld kunnen worden.”

Vandaag zit 'second life' in de lift en het team van Sylvie wordt groter. “Ik heb het gevoel dat ik iets doe dat zinvol is, dat me aanspreekt en dat essentieel is binnen onze strategie. Ik ben blij om de evolutie te zien van iets onbestaand, naar iets dat het verdient om te bestaan, ​en dat zich nu verder ontwikkelt.” Het 'ding' van Sylvie gaat daar niet eindigen. “We moeten ons nog meer aanpassen om verder te gaan in oplossingen en partnerschappen. En om zo min mogelijk weg te gooien.”

Je plaats vinden in een bedrijf: zij vonden hun geluk bij Decathlon

#Inclusiviteit - sophie criquelion, pacesetter diversiteit en inclusie

Decathlon(n)(st)ers zijn volledig inclusief en staan ​​open voor iedereen, we weerspiegelen de samenleving waarvan we deel willen uitmaken.

Sophie Criquelion is afkomstig van Rijsel en werkt sedert 3 jaar voor Decathlon België. Maar ze is al veel langer Decathlonster... Na haar studies informaticabeheer start ze bij een grote Franse winkelketen. “Daar was de mentaliteit iets van: “We hebben dit altijd zo gedaan, er is geen reden om dat te veranderen”. Dat beviel me niet zo.”

Sophie steekt dan in Villeneuve-d'Ascq de snelweg over en voegt zich bij het hoofdkantoor van Decathlon International. Meer in het bijzonder bij het informaticateam. Ze werkt er gedurende 10 jaar. “Ik heb 5 of 6 functies gehad en daarna werkte ik op een communityproject. Ik werd me ervan bewust dat mijn 'ding' niet IT, maar de mensen was.”

Sophie was daarna "leader" van verschillende projecten rond de transparantie van informatie in het interne communicatieteam en vervolgens in het internationale team voor duurzame ontwikkeling. “Daar heb ik veel geleerd over de Duurzame Ontwikkelingsdoelen van de VN. Maar Decathlon France is een passagiersschip waarop 25 000 mensen werken. Het is daarom niet altijd eenvoudig om de koers te veranderen.” En dus zette ze drie jaar geleden de stap naar België. “Ik zocht de juiste omgeving om mijn projecten te realiseren en ik nam contact op met Faustino (NVDR: Rabasot, CEO van Decathlon Belgium). Het klikte meteen.”

Samen met enkele gemotiveerde medewerkers start Sophie een kleine werkgroep rond diversiteit en inclusie. “We wilden echt vooruitgang boeken in sociale thema's zoals de tewerkstelling van personen met beperkte mobiliteit, plus size of gendergelijkheid." Vandaag telt het Belgische team 'diversiteit en inclusie' een tiental personen. “Het is een zeer gediversifieerde groep waarin iedereen zich persoonlijk betrokken voelt bij het onderwerp. Onze uitdaging voor dit jaar is om 3000 acties te ondernemen, evenveel als het aantal medewerkers van Decathlon Belgium, en iedereen moet zijn steentje bijdragen voor meer diversiteit en inclusie.”

Tegelijkertijd bouwt Sophie aan een internationaal netwerk. “Overal zijn er goede ideeën te vinden, en samen staan we sterker. We hebben ook online evenementen over dit thema gelanceerd. Deze zijn voor iedereen toegankelijk, en zowel Decathlonners als externen uit alle landen vertellen er wat ze doen op het gebied van diversiteit en inclusie.”

Sinds iets meer dan twee jaar heeft Sophie dus 'haar ding' gevonden. “Ik kan me uitleven. Ik heb de indruk dat 100% mezelf ben. België is de perfecte omgeving voor dit project rond diversiteit en inclusie. Mijn droom? Dat kan ik moeilijk zeggen, want ik denk dat het werk nooit af zal zijn.”