Technische gegevens
Gesinterd belag
Kern van berken- en populierenhout van 20 millimeter
Aantal inserts: 10 + 10
DIRECTIONAL
Setback: 50 mm
Lengte 154 cm WIDE
Breedte vooraan 289 mm, midden 245 mm, achteraan 280 mm
Radius 8,3 m
Aanbevolen stance: 540 mm.
Lengte 160 cm WIDE
Breedte vooraan 298 mm, midden 252 mm, achteraan 290 mm
Radius 8,4 m
Aanbevolen stance: 560 mm.
Lengte 166 cm WIDE
Breedte vooraan 308 mm, midden 260 mm, achteraan 301 mm
Radius 8,5 m
Aanbevolen stance: 580 mm.
Welke maat kies ik voor mijn AllRoad 900?
Voor all mountain/freeride kies je een board dat 10 of 15 cm korter is dan je lengte (iemand van 1m74 kiest bijvoorbeeld een board tussen 1m59 en 1m64). Aangezien de All Road rocker heeft, kan je het iets groter nemen. Hoe kleiner, hoe gemakkelijker. Dat wordt ook aangeraden voor grote mensen die weinig wegen. Hoe groter, hoe stabieler bij hoge snelheid.
154 cm (55 - 70 kg) => van 1m64 tot 1m70
160 cm (65 - 80 kg) => van 1m69 tot 1m77
166 cm (80 - 110 kg) => van 1m75 tot 1m85
Een woordje van de productmanager
Het board All Road 900 bouwt voort op de Dreamscape 700. Het doel was als volgt: iedereen die fan is van de Dreamscape, zou geen verschil in gedrag mogen ervaren. Dit hebben we aangepast:
- Het design
- De form van nose en tail
- Iets meer setback voor meer draagvermogen in poedersneeuw.
- En een maat extra, 154 cm, om ook de meisjes iets te bieden ... eindelijk!
De hele 'motor' van dit board is identiek gebleven (shape, camber, houten kern, flex ...).
Houten topsheet
Voor de allereerste keer hebben we bij Decathlon gekozen voor een topsheet (afdeklaag van het board) in hout, essenhout om precies te zijn.
Dat is een harsverzadigde houtsoort die goed veroudert. Ze vraagt ook minder fossiele brandstoffen. Ze geeft bovendien stijl aan je board en past mooi bij de pit en aard van de All Road 900: piste, carven en diepsneeuw.
Over de houten topsheet
- Hout is een natuurlijk materiaal, hierdoor heeft elk model een ander uitzicht en andere nerftekening. Dat maakt elk board uniek.
- Hout 'leeft' ook, waardoor sommige plekken na verloop van tijd donkerder kleuren. Om die natuurlijke veroudering tegen te gaan moet je het board na elk gebruik goed afdrogen.
- Na duurtests van 45 tot 80 dagen was de toplaag zichtbaar, maar normaal aangetast en was het board nog voor de volle 100% bruikbaar. Op basis van die tests hebben we het dan ook goedgekeurd.
Gebruik en terrein
Het ontwerp van de All Road 900 is in het bijzonder afgestemd op 2 toepassingen:
- Pistegebruik en grote gesneden bochten: dankzij de radius, de directionele shape, de stijve flex en vooral de stijve torsie biedt het een uitstekende grip,
- Boarden buiten de piste: dankzij de grote rocker vooraan en de grote setback (35 mm) drijft het prima op poedersneeuw.
Directional shape
Dit board heeft een directional shape, wat wil zeggen dat het een voor- en een achterkant heeft. Het is niet symmetrisch, de achterkant is iets smaller dan de voorkant, de bindingen en de contactpunten van het board op de sneeuw (setback) liggen wat meer naar achteren. Een directional shape zorgt voor een betere grip in de bochten, een betere trajectcontrole en meer vinnigheid bij het uitkomen van een bocht.
Klassieke camber en rocker
We behouden alle voordelen van de klassieke camber (dankzij de elasticiteit van het board werkt een klassieke camber als een veer voor grip op elk type sneeuw, dynamiek als je van kant verandert en afzet als je de bocht uitkomt) en combineren die met de voordelen van de rocker (onder spanning liggen de contactpunten van het board op de sneeuw dichter bij elkaar en wordt het board wendbaarder). De rocker verlengt de nose en tilt die iets op zodat de poedersneeuw beter onder je board blijft.
Stijve en krachtige flex (8/10)
De flex is de stijfheid van je board tussen tip en tail.
De All Road 900 heeft een flex van 8/10. Dat wil zeggen dat dit een stijf board is, om heel vinnig van kant te wisselen en af te zetten.
Stijve en krachtige torsie
De torsie is de stijfheid van het board in torsie tussen de voeten.
De torsiestijfheid van de All Road 900 bedraagt ongeveer 8/10, dat is stijf en krachtig. Dat resulteert in zeer veel grip en zorgt ervoor dat je board in positie blijft in een bocht, zelfs op erg harde sneeuw en op volle snelheid.
Daartegenover staat dat de All Road 900 een fysiek veeleisend board is: je hebt gespierde benen nodig om het te besturen, vooral een hele dag lang.
Setback 50 mm
Setback wijst erop dat de contactpunten van het board met de sneeuw niet symmetrisch zijn ten opzichte van het midden van het board, maar lichtjes naar achteren liggen. De bindingen zijn dan met dezelfde afstand naar achteren verschoven.
50 mm: grote setback voor directionele freerideboards. Dat helpt om de nose naar boven te brengen omdat het gewicht achteraan ligt. De nose komt naar boven en blijft gemakkelijker boven de poedersneeuw. Het verlicht ook het achterste been.
Aanbevolen bindingen
- De bindingen SNB 500 of Salomon Rythm zijn klassieke, goed presterende snowboardbindingen die het perfecte compromis bieden tussen piste, carving en off-piste.
- De Flow Nexus-binding is ideaal voor wie een snel te bevestigen binding wil.
Wanneer moet ik mijn snowboard waxen?
De boards van Decathlon komen gewaxt uit de fabriek. Ze zijn klaar voor gebruik. Daarna moeten ze, net als alle andere snowboards en ski's, geregeld onderhouden worden: bij voorkeur waxen om de 5 sessies en minstens 1 keer per jaar: - ofwel in het begin van het seizoen om heel goed te glijden
- ofwel aan het eind van het seizoen, en dan laat je de wax er de hele zomer op zitten om het belag te beschermen
Glijkwaliteit: gesinterd belag
Het belag is altijd in polyethyleen maar kan op 2 verschillende manieren vervaardigd zijn:
- geëxtrudeerd belag, met een bepaalde dichtheid van het polyethyleen
- gesinterd belag, met een polyethyleen van hogere dichtheid (minder gaten, meer PE).
Een gesinterd belag is de Rolls Royce onder de soorten belag. Het geeft een fantastisch glijvermogen
Kan ik de bindingen op mijn board laten monteren in de winkel?
Ja. Op deze productpagina vind je een instructiefilmpje over hoe je je bindingen moet monteren, maar je kan altijd in de winkel vragen om de bindingen te monteren en af te stellen. Vergeet niet om je snowboardschoenen mee te nemen om voor 2 goede instellingen te zorgen:
1. Die van de binding van voren naar achteren, zodat de boots aan de tenen niet verder over het board uitsteken dan aan de hiel, of omgekeerd.
2. Die van de straps van je binding, die moeten goed op je boots zijn afgesteld.
Gewicht van het board
154 cm: 2,50 kg +/- 5%
160 cm: 3,17 kg +/- 5%
166 cm: 3,21 kg +/- 5%
0% park: kan ik jumpen met dit board?
Ja.
0% park wil louter zeggen dat dit snowboard niet echt geschikt is om mee te freestylen: het board is eerder lang en niet symmetrisch van voren naar achteren, wat het minder toegankelijk maakt voor die typische freestyletricks, helikoptertjes, jumps waarbij je met je andere voet voor landt ... Het kan, maar dit board is daar niet echt voor geschikt.
Op en naast de piste en in de backcountry daarentegen is dit board wel ideaal voor alle soorten sprongen.