2G-connectiviteit/Wifi/Bluetooth ingebouwd
Deze elektrische fiets is uitgerust met een ingebouwde console om je fiets te koppelen met je smartphone en zo om te vormen tot slimme 'superfiets'...
Zo weet je op elk moment de exacte locatie van je fiets en word je meteen gewaarschuwd als je fiets wordt gestolen.
De technologie is ontwikkeld door onze Nederlandse industriële partner AXA Security, die al meer dan 100 jaar gespecialiseerd is in fietsveiligheid (verlichting en fietssloten).
Kosten voor het tracken
Aan de mogelijkheid om je fiets te tracken zijn wel bijkomende kosten verbonden: simkaart, 2G-verbruik, gegevensverwerking i.v.m. het fietsgebruik enz.
Bij aankoop van de fiets is die dienst het eerste jaar gratis, daarna moet je ervoor betalen (vanaf het tweede jaar dat je de fiets gebruikt), maar zonder enige verplichting!
Vanaf het tweede jaar beslis je zelf of je het abonnement op de app Decathlon Geocover neemt (een abonnement kost € 24/jaar).
Wat is het nut van een 'connected' fiets?
Een 'connected' of slimme fiets is een fiets die geboost is met superkrachten!
Dit type fiets biedt je een hele reeks functies en diensten die een klassieke, niet-connected fiets niet heeft.
Je krijgt bijvoorbeeld een melding wanneer iemand anders je fiets aanraakt of wanneer hij verplaatst wordt zonder jouw toedoen...
Er worden voortdurend andere functies aangeboden en nieuwe toegevoegd, speciaal voor fietsers. Dit zijn dus fietsen die meeveranderen!
Oplossing tegen DIEFSTAL
Binnenkort kan je ook een betaalbare verzekering afsluiten, zodat je volledige beschermd bent (bij ongevallen, beschadiging, diefstal enz.), inclusief een EXCLUSIEVE Bike Recovery-service.
Bij diefstal word je meteen gewaarschuwd via de app Decathlon Geocover en kan je een private bewakingsfirma inschakelen. Daar zal men je fiets lokaliseren en terugbezorgen (als de lokale regelgeving dat toelaat). Slagen ze daar echter niet in, dan betaalt de verzekering je terug.
Wat is het nut van een Bike Recovery-service als je ook een diefstalverzekering hebt? (beschikbaar in bepaalde landen)
Met de Bike Recovery-service heb je in de meeste gevallen je fiets heel snel terug (gemiddeld binnen 48 uur).
Je kan natuurlijk een diefstalverzekering afsluiten, maar die kost meer wanneer er geen Bike Recovery is inbegrepen. Het risico dat je je fiets dan definitief kwijt bent, is met zulke polissen bijzonder hoog...
Motor
Brose-middenmotor 36 volt Drive C Mag, 250 watt. Met aandrijfriem, voor een stillere motorwerking.
Maximaal motorkoppel van 50 Nm. Met deze waarde kun je bepalen met hoeveel gemak de fiets over hindernissen (zoals een helling) komt.
De motor is namelijk verbonden met een koppelsensor die de elektrische ondersteuning regelt op basis van de trapbeweging en de druk die je uitoefent op de pedalen. Een beetje zoals bij het gaspedaal van een auto dus.
Bediening van de ondersteuning
Links op het stuur zit een led-lcd-bediening waarmee je zonder je stuur los te laten een van de 3 ondersteuningsstanden instelt:
Stand Off - uit (de batterij wordt niet gebruikt).
Stand 1 - Spaarstand: tot 70% ondersteuning;
Stand 2 - Normaal: tot 140% ondersteuning;
Stand 3 - Sport: tot 280% ondersteuning.
Walk-modus: ondersteuning wanneer je met de fiets aan de hand loopt (ondersteuning tot 6 km/u).
Andere schermfuncties
Resterende actieradius in percentage.
Weergave van:
Huidige snelheid,
Totale afstand (ODO),
Dagelijkse afstand (TRIP: resetten door enkele seconden op de knop "-" te drukken,
De afstand die je nog kan afleggen met het resterende batterijniveau, afhankelijk van de gebruikte stand (TRIP TO GO).
Je kan ook de verlichting bedienen, waardoor de schermverlichting inschakelt.
Ingebouwde USB-ingang onder het scherm, om een smartphone of batterij opgeladen te houden.
Batterij
Batterij vergrendelbaar met sleutel (de fiets wordt geleverd met twee sleutels). De batterij is uitneembaar om ze gemakkelijker op te laden (op kantoor bijvoorbeeld ...).
Actieradius
De actieradius is indicatief en geldt voor een doorsnee persoon met een gewicht van 70 kg op een vrij vlakke route.
Opmerking: Die actieradius kan variëren afhankelijk van het gewicht (je eigen lichaamsgewicht + gewicht van bagage), de hellingsgraad (bergop fietsen) en de weersomstandigheden (bij koud weer gaat de batterijduur achteruit).
Shimano Nexus-versnellingsapparaat
Dit soort schakelsysteem is zodanig ontworpen dat je in stilstand kunt schakelen, zonder te trappen dus. Zo raak je gemakkelijker op snelheid, vooral wanneer je zwaar beladen bent.
Het systeem is bovendien ongevoelig voor schokken, omdat het volledig zit ingewerkt in de achternaaf en daardoor nauwelijks onderhoud vraagt.
Schakelen doe je heel eenvoudig met een draaigreep.
LET OP: bij dit systeem moet je stoppen met trappen (1 seconde) gedurende de tijd dat je schakelt
Frame
Frame in 6061 aluminium, dat lichter en wendbaarder is.
Verkrijgbaar met laag frame, om opstappen te vergemakkelijken (zowel voor vrouwen als mannen), en met hoog frame.
Gewicht frame:
Tussen 4,6 kg en 4,8 kg, afhankelijk van de maat en het frametype.
Witte poederlak met matte afwerking.
Vork
Aluminium voorvering SUNTOUR NEX voor recreatief gebruik, met veerweg van 63 mm, om oneffenheden in de weg op te vangen en meer rijcomfort te verzekeren.
Remsysteem
Hydraulische TEKTRO-schijfremmen.
Aluminium remhendels.
Stuur / stuurpen / stuurinrichting
Stuur naar Hollands model en draadstuurpen (diameter 25,4 mm) in aluminium, verstelbaar in de hoogte om rechter en comfortabeler te zitten.
Grepen met kleine houdertjes om VIOO Clip-lampjes te bevestigen, zodat je ook van opzij beter zichtbaar bent.
Zadel / zadelpen
Zadelpen in aluminium (diam. 28,6 mm).
Breed zadel, met aangepaste hardheid ter hoogte van de drukpunten op het zadel. Dankzij de verstelbare strop kan je positie van het zadel naar wens verstellen.
Zadelklem (diameter 31,8 mm) met schroefvergrendeling, om diefstal te vermijden.
Zichtbaarheid
AXA-ledverlichting voor- en achteraan, gevoed door de batterij en in- en uitgeschakeld met de bedieningsconsole. Voorverlichting ingewerkt in het frame, achterverlichting geïntegreerd in het spatbord om beschadiging te vermijden.
Lichtsterkte van 20 LUX. Je wordt gezien vanaf 150 m afstand en ziet zelf tot 30 m voor je uit.
Achterreflector ingewerkt in de bagagedrager.
Transmissie / pedalen
Shimano Nexus-naaf met 7 ingebouwde versnellingen, bediend met draaigreep.
Enkel kettingblad (44 tanden), aluminium cranks van 170 mm, kransje van 19 tanden.
Verzet: 3,12 m tot 7,66 m.
Je kan in stilstand schakelen, superhandig in de stad. Eén kettingblad en kransje achteraan, om onderhoud en het risico op een aflopende ketting te minimaliseren. Kettingspanner om slijtage te compenseren.
Corrosiebestendige KMC Z1eHX narrow EPT-ketting, speciaal voor e-bikes.
Aluminium pedalen voor stadsfiets.
Wielen
Gum Wall-banden 60 TPI, 700x44 van het 'ballon'-type om alle oneffenheden op te vangen voor comfortabeler fietsen.
Schrader-ventielen.
De ideale bandendruk ligt ergens tussen 3,5 en 4 bar, voor een optimaal bereik en een lager risico op een lekke band.
Nylon antileklaagje van 1 mm, ingewerkt in het loopvlak van de buitenband.
De fiets is uitgerust met 3/8"-assen met schroefdraad 26 TPI. (voor- en achterwiel)
Reflecterende strook voor meer zichtbaarheid.
Uitrusting
Bagagedrager achter, voor- en achterlicht gevoed door de batterij, spatbord voor en achter, zijstandaard, kettingkast.
Standaard
De zijstandaard zit op het frame vastgeschroefd en is speciaal gekozen om het gewicht van de fiets te kunnen dragen. Zo stal je je e-bike perfect stabiel.
De standaard is niet geschikt om het gewicht van een fietsstoeltje met kind erin te dragen.
Compatibele accessoires
Op de bagagedrager, die tot 27 kg kan dragen, kan je een fietsstoeltje monteren en ook alle ELOPS-fietstassen.
Op het frame met inserts kan je een segmentslot of een vast frameslot type RINGLOCK/achterwielslot monteren, om het achterwiel te blokkeren wanneer je je fiets ergens parkeert.
Het stuur is compatibel met onze fietsmand 500 van 12 liter.
Deze fiets is niet getest en goedgekeurd voor gebruik met een fietskar.
Hoe werkt een elektrische fiets of e-bike?
Een elektrische fiets ondersteunt je bij het trappen, zodat je je niet kapot zweet. Maar om de ondersteuning te activeren, moet je wel trappen.
De ingeschakelde motor ondersteunt je tot een snelheid van 25 km/u en schakelt uit zodra je stopt met trappen.
Wil je geen trapondersteuning, dan kan je die op elk moment uitschakelen en trappen zoals op een klassieke fiets.
Deze fiets is ook getest voor gebruik in de regen.
Wat is de maat van deze fiets?
In 2 maten en 2 types frame (hoog of laag) beschikbaar.
maat S/M: van 1m55 tot 1m75
Maat L/XL: van 1m75 tot 1m95
Zit je ergens tussen twee maten, dan zit je op de grotere maat comfortabeler.
Gewicht van de fiets
(pedalen en batterij inbegrepen):
in maat S/M: 26,08 kg (laag frame) en 25,2 kg (hoog frame)
in maat L/XL: 26,58 kg (laag frame) en 25,88 kg (hoog frame)
Maximaal gebruiksgewicht
Deze elektrische fiets werd getest en goedgekeurd volgens de norm EN 15194, en kan tot 150 kg aan (fiets + gebruiker + lading).
Hoe laad je je elektrische fiets op?
De afneembare en vergrendelbare batterij kan worden opgeladen via het gewone stroomnet, hetzij door deze op de fiets te laten, hetzij door deze uit te nemen. De geschikte oplader wordt meegeleverd.
Volledig opladen na volledig ontladen duurt 5 uur.
Onderhoud / opbergen
Een Li-ion batterij laad je bij voorkeur regelmatig op zonder te wachten tot ze volledig is ontladen.
Een batterij die je langdurig niet gebruikt, bewaar je bij voorkeur in 'diepe slaapmodus' en opgeladen tot 80%. Doorgaans raden we aan om de batterij altijd binnen 3 maanden op te laden.
Je bewaart de batterij bij voorkeur in een droge ruimte, op kamertemperatuur (25°C).
Transport
Oude batterijen kan je binnenbrengen in het atelier van je Decathlon-winkel (regeling alleen geldig in Frankrijk).
Lithium-ion batterijen vallen onder bijzondere vervoersregels (vervoer over water en luchtvervoer).
Je kan een MSDS-document, specifiek voor jouw batterij, aanvragen bij de teams van Decathlon Cycle.
Verkrijgbaarheid van de onderdelen via de klantendienst
De elektrische onderdelen zijn 10 jaar beschikbaar (motor, batterij, elektrische componenten; bij wijziging garanderen we een ander geschikt onderdeel).
Onderhoudsadvies
1) Voor elke ingreep aan je elektrische fiets (elektrisch of mechanisch onderhoud), moet je je fiets absoluut loskoppelen van het stroomnet en de batterij uitnemen.
2) Periodiek onderhoud van de transmissie (ketting reinigen en smeren).
3) Het gebruik van een hogedrukreiniger raden we af.
Opbergadvies
We raden aan om de fiets binnen te stallen of af te dekken met een zeil.
We bevelen ook aan om de batterij uit de fiets te nemen en deze op kamertemperatuur te bewaren wanneer je deze langere tijd niet gebruikt (zoals ook aangegeven in de handleiding).
Beperkingen
Aangezien zoute en vochtige lucht extreem corrosief zijn voor de mechanische en metalen onderdelen, wordt sterk aanbevolen om de volledige transmissie van je fiets geregeld te smeren en alle elementen van de stuurinrichting (stuur, zadelpen enz.) af en toe af te nemen met een vochtige doek om eventuele zoutresten en vochtsporen te verwijderen.
Beperkingen bagagedrager
De bagagedrager van deze fiets is goedgekeurd voor een maximale belasting van 27 kg.
Het is dus niet mogelijk om een volwassene op de bagagedrager te vervoeren.
Ontwikkeling
Ontwikkeld in het Franse Rijsel, door een team van engineers en designers en gebouwd in Portugal.
Het team aan het woord
Deze eerste connected Decathlon-fiets is in de eerste plaats een geslaagd antwoord op de strijd tegen fietsendiefstal. Hij maakt van de elektrische fiets een echt duurzaam alternatief voor voertuigen met een verbrandingsmotor. Deze technische oplossing biedt je een aantal nieuwe diensten die een klassieke, NIET-connected fiets niet heeft. Het resultaat is een 'slimme' fiets die het fietsen aangenamer, veiliger en praktischer maakt