Voldoet aan 2 normen: dubbeltouw en tweelingtouw
Al onze touwen worden ontwikkeld en getest in Chamonix, in de vallei van de Mont Blanc.
Ze worden gemaakt in het noorden van Frankrijk, bij onze partnerfabriek Cousin die al meer dan 170 jaar ervaring heeft in de industriële vervaardiging van touwen.
UIAA DRY-behandeling
Dit touw draagt het UIAA Water Repellent label
Beknopte samenvatting van de test:
- Een stuk touw wordt over het hele oppervlak blootgesteld aan schuren, vergelijkbaar met een paar dagen gebruik.
- Het touw wordt 15 minuten lang nat gemaakt.
- De geabsorbeerde hoeveelheid water mag niet meer bedragen dan 5% van het gewicht van het stuk touw.
De DRY-touwen van SIMOND voldoen ruimschoots aan de UIAA-vereisten.
De mechanische eigenschappen blijven langer behouden in koude en vochtige omstandigheden.
Ultrasone afwerking
Beschadiging van de uiteinden van het touw is definitief uitgesloten, dankzij het nieuwe ultrasone smeltprocedé.
Middle marking
Voor een verhoogde veiligheid heeft het touw een zwarte markering die het midden aangeeft.
Gewicht
37 g/m
OPGELET: Het gewicht van een touw wordt bepaald volgens de norm EN 892.
Voor een enkeltouw zet men het touw bijvoorbeeld gedurende 1 minuut onder een spanning van 10 kg bij zeer specifieke temperatuur- en vochtigheidsvoorwaarden.
Als gevolg hiervan is het werkelijke gewicht van het touw vaak groter dan het gewicht dat volgens de norm wordt bepaald.
Dankzij de gewichtsbepaling volgens de norm kun je touwen onderling vergelijken.
Technische kenmerken
Aantal vallen: 5 / 12
Vangstoot: 5,7 / 9,1 kN
Dynamische rek: 30,4% / 27%
Statische rek: 11,4% / 6,6%
Mantelslip: 0
Normen/Labels
EN 892 :+A2: 2021.
Je touw controleren
Het is belangrijk dat je je touw regelmatig controleert. Laat je handen over het touw glijden en inspecteer het meter per meter over de hele lengte. Zo kan je eventuele sneetjes, krassen, scheurtjes en zachte delen opmerken. Vervang je touw als je afwijkingen of onregelmatigheden opmerkt, als de kern op bepaalde plaatsen zichtbaar is, of als je touw te veel valbewegingen heeft doorstaan. Veiligheid boven alles!