XCR
Het XCR-assortiment (eXtreme raCeR) van Van Rysel is ontwikkeld voor tijdritten. Hoe hoger je snelheid, hoe zwaarder je met de lucht moet vechten die je probeert af te remmen. Het XCR-assortiment steunt op de nieuwste onderzoeken op het vlak van aerodynamica. Alle producten worden met digitale simulaties uitgewerkt en vervolgens getest in een windtunnel.
We vergelijken onze producten om er zeker van te zijn dat de wielrenners die op ons rekenen altijd de best presterende producten ontvangen.
AERODYNAMICA MET SWISS SIDE
We ontwikkelden de aerodynamica van deze helm samen met onze partner Swiss Side.
VIZIEREN
We leveren de XCR-helm met twee vizieren:
- Een gekleurd vizier (categorie 3) voor tijdritten bij zonnig weer
- Een transparant vizier (categorie 0) voor tijdritten bij bewolkt weer
Het vizier is magnetisch en kan je omdraaien door hem aan het einde van de rit aan de helm vast te maken.
De twee vizieren zijn van polycarbonaat en dus uv-werend.
VIZIER OF BRIL VOOR BETERE PRESTATIES?
Omdat we objectieve gegevens willen aandragen om je te helpen de beste fietsuitrusting te kiezen, delen we hier mee wat we met onze tests hebben geleerd en aangetoond in twee verschillende windtunnels met verschillende snelheden en windhoeken van 0 tot 20°.
- Er is geen significant verschil op het vlak van aerodynamica tussen de fietshelm met of zonder vizier
- Er is geen significant verschil op het vlak van aerodynamica tussen de fietshelm met vizier of een bril
VENTILATIE
De uitneembare ventilatie van de XCR-helm is geplaatst in een hogedrukzone die de aerodynamische prestaties van de helm niet aantast.
We weten dat het afkoelen van het lichaam en in het bijzonder van het hoofd belangrijk is om goede prestaties neer te kunnen zetten.
We raden dus aan om te rijden met open ventilatie en bij zeer warm weer het vizier in te ruilen voor een zonnebril.
AERODYNAMICA EN HOUDING
De aerodynamica van deze helm is ontwikkeld om extreem goed te presteren bij tegenwind op 0° tot 10° en bij snelheden van 45 km/u en hoger.
Hoe hoger je snelheid, hoe dichter de wind waar je last van hebt bij die 0° komt, wat de windrichting of -kracht ook is.
Deze helm is geoptimaliseerd voor gebruik met aerobars waarbij de fietser het hoofd omhoog houdt en recht vooruit kijkt.
RETOURVOORWAARDEN (SPECIFIEK VOOR PBM)
De helm is een PBM (persoonlijk beschermingsmiddel), wat betekent dat de bescherming afhangt van de staat van je helm.
We kunnen enkel helmen in volledig nieuwe staat terugnemen. Bevalt de helm niet, breng hem dan terug met de handleiding en de labels.
LEVENSDUUR VAN EEN HELM
Een helm heeft niet het eeuwige leven. Voor een optimale veiligheid raden we aan om je helm elke 5 tot maximaal 7 jaar te vervangen. Het is ook belangrijk dat je de helm op een koele, droge en donkere plaats in de hoes opbergt.
Extreme temperaturen kunnen het schuim van de helm sneller doen verslijten.
Bij een zware schok moet je de helm vervangen. Mogelijke onzichtbare scheuren aan de binnenkant van de structuur zorgen ervoor dat de helm niet langer haar werk kan doen.
MATEN EN GEWICHT
Maat S: 52-55 cm | 330 g met vizier
Maat M: 55-59 cm | 370 g met vizier
Maat L: 59-62 cm | 460 g met vizier