XCR
Het XCR-assortiment (eXtreme raCeR) van Van Rysel is ontwikkeld voor tijdritten. Hoe hoger je snelheid, hoe zwaarder je met de lucht moet vechten die je probeert af te remmen. Het XCR-assortiment steunt op de nieuwste onderzoeken op het vlak van aerodynamica. Alle producten worden met digitale simulaties uitgewerkt en vervolgens getest in een windtunnel.
We vergelijken onze producten om er zeker van te zijn dat de wielrenners die op ons rekenen altijd de best presterende producten ontvangen.
AERODYNAMICA MET SWISS SIDE
We ontwikkelden de aerodynamica van deze helm samen met onze partner Swiss Side.
VIZIEREN
We leveren de XCR-helm met twee vizieren:
- Een gekleurd vizier (categorie 3) voor tijdritten bij zonnig weer
- Een transparant vizier (categorie 0) voor tijdritten bij bewolkt weer
Het vizier is magnetisch en kan je omdraaien door hem aan het einde van de rit aan de helm vast te maken.
De twee vizieren zijn van polycarbonaat en dus uv-werend.
VIZIER OF BRIL VOOR BETERE PRESTATIES?
Omdat we objectieve gegevens willen aandragen om je te helpen de beste fietsuitrusting te kiezen, delen we hier mee wat we met onze tests hebben geleerd en aangetoond in twee verschillende windtunnels met verschillende snelheden en windhoeken van 0 tot 20°.
Onder de 35 km/u is er qua aerodynamica geen significant verschil of je de helm met of zonder vizier draagt. Boven deze snelheid biedt het vizier een exponentiële winst in watt naarmate de snelheid toeneemt.
VENTILATIE
De uitneembare ventilatie van de XCR-helm is geplaatst in een hogedrukzone die de aerodynamische prestaties van de helm niet aantast.
We weten dat het afkoelen van het lichaam en in het bijzonder van het hoofd belangrijk is om goede prestaties neer te kunnen zetten.
We raden dus aan om te rijden met open ventilatie en bij zeer warm weer het vizier in te ruilen voor een zonnebril.
AERODYNAMICA EN HOUDING
De aerodynamica van deze helm is ontwikkeld om extreem goed te presteren bij tegenwind in een hoek tot 10° en bij snelheden van 45 km/u en hoger.
Hoe hoger je snelheid, hoe dichter de wind waar je last van hebt bij die 0° komt, wat de windrichting of -kracht ook is.
Deze helm is geoptimaliseerd voor gebruik met aerobars waarbij de fietser het hoofd omhoog houdt en recht vooruit kijkt.
RETOURVOORWAARDEN (SPECIFIEK VOOR PBM)
Een helm is een PBM (persoonlijk beschermingsmiddel), en de beschermingsgraad hangt af van de staat van je helm.
We kunnen uitsluitend nieuwe helmen terugnemen. Als de helm niet geschikt is voor je, kun je hem retourneren samen met de gebruiksaanwijzing en de etiketten.
LEVENSDUUR VAN EEN HELM
Een helm gaat niet levenslang mee. Voor een maximale veiligheid raden we aan je helm elke 5 tot maximaal 7 jaar te vervangen. Het is belangrijk om de helm in zijn hoes te bewaren op een koele, donkere en droge plek.
Extreme temperaturen zorgen ervoor dat het schuim van de helm sneller verslechtert.
Na een zware schok dien je de helm te vervangen omdat hij misschien niet meer doeltreffend beschermt door scheuren in de structuur.
MATEN EN GEWICHT
Maat S: 52-55 cm | 330 g met vizier
Maat M: 55-59 cm | 370 g met vizier
Maat L: 59-62 cm | 460 g met vizier