Wat is 'tubeless ready'?
Met een tubeless ready-band kan je rijden zonder binnenband. Of 'tubeless' met andere woorden. De band heeft specifieke hieldraden die tegelijk een goede afdichting garanderen én de band goed op de velg houden. Net zoals TLR-velgen zijn ook de flanken van TLR-banden niet luchtdicht, daarom is antilekvloeistof een must wanneer je tubeless rijdt. Deze vloeistof heeft een dubbele werking: omdat de band is afgedicht, beschermt de vloeistof hem ook extra tegen lekken.
Om de kans op een lekke band te verkleinen, raden we je aan deze band tubeless (zonder binnenband) te gebruiken!
Als je deze band monteert op een TLR-wiel, dan raden we je ten zeerste aan om geen binnenband te gebruiken. Tubelessbanden zijn immers gemaakt voor gebruik met antilekvloeistof. Op die manier biedt de band dubbele bescherming: de 'Hardskin'-laag beschermt tegen doorprikken, de antilekvloeistof dicht kleine gaatjes.
En het extraatje? Een lichtere fiets en meer rijcomfort!
Het materiaal dat je nodig hebt voor tubeless ready-montage.
- een tubeless ventiel
- een tubeless velglint
- antilekvloeistof
- een tubeless ready-compatibele velg
- een voetpomp of een compressor
Hoe monteer ik een tubeless ready-band?
In dit filmpje krijg je stap voor stap uitgelegd hoe je een tubeless ready-band monteert:
Engels: https://www.youtube.com/watch?v=EhhyFMIZtH4
Frans: https://www.youtube.com/watch?v=0K8mcR1Lymo
Hoe pomp je een fietsband goed op?
Pomp je band voorzichtig op. De aanbevolen spanning is vermeld op de flank van de band en op de productfiche.
Zorg er ook voor dat de bandenspanning aangepast is aan de omstandigheden van je fietstocht voordat je vertrekt.
Professioneel advies
De correcte bandenspanning is afhankelijk van het terrein en vooral van de weersomstandigheden.
Bij regenachtig weer kun je de bandenspanning het best verlagen om de grip te vergroten.
Omgekeerd kun je bij droog weer de bandenspanning verhogen.
Hoe meet je de slijtage van je banden?
Om de slijtage van je racefietsbanden te achterhalen en dus te weten wanneer je ze moet vervangen, moet je kijken naar de staat van het loopvlak. Tekenen van slijtage kunnen zijn:
- het loopvlak dat begint te rafelen,
- microscheurtjes die te zien zijn,
- het loopvlak dat begint af te vlakken,
- het karkas dat zichtbaar wordt.
Al deze gevallen wijzen erop dat je band versleten is en vervangen moet worden.