De Tubeless TNT, een extreme bescherming tegen lekrijden!
De gravelbanden van Vittoria hebben een antileklaag op het karkas, onder het loopvlak. Die is gemaakt van nylon, een sterk en tegelijk licht materiaal. De Tubeless TNT-varianten hebben twee lagen nylon op de flank van de band. Ze beschermen de zijkanten van de band tegen scheurtjes en gaatjes veroorzaakt door stenen of doorns. Die TNT-constructie leidt tot een zeer robuuste en stevige band die geschikt is voor rijden met of zonder binnenband.
Graphene
De gravelbanden van Vittoria zijn gemaakt van een unieke Graphene compound. De compound van het loopvlak beperkt de rolweerstand en doorboring tot een minimum, en verlengt tegelijk de levensduur van de band. De schouder van de band bestaat uit twee verschillende Graphene compounds. De basiscompound vormt een stabiele basis voor de belasting in bochten, en beschermt tegelijk tegen scheurtjes. De compound aan de oppervlakte biedt je ultiem vertrouwen in bochten, zowel op droog als nat terrein.
Hoe zie je de slijtage van een band?
Controleer het loopvlak van de band om slijtage vast te stellen en na te gaan wanneer hij aan vervanging toe is. Dit zijn de mogelijke tekenen van slijtage:
- het loopvlak begint uit te rafelen,
- piepkleine scheurtjes in de band,
- het loopvlak is afgeplat,
- het karkas is te zien.
In die gevallen is de band versleten en moet hij worden vervangen.
Hoe neem je een band af?
Om een band af te halen, moet je de binnenband volledig laten leeglopen.
Vervolgens kan je de buitenband van de velg lichten met een speciale bandenlichter.
Hoe monteer je een tubeless band?
In dit filmpje zie je stap voor stap hoe je een tubeless band monteert:
https://youtu.be/x80_Is3LjdU
Benodigdheden om een tubeless band te monteren:
- een tubeless ventiel
- een tubeless velglint
- antilekvloeistof
- een tubeless-compatibele velg
- een voetpomp of compressor
Hoe een band goed oppompen?
Pomp de band voorzichtig op. De aanbevolen druk staat op de band zelf en in de productfiche van de band.
Controleer ook voor elke rit de druk van je banden.
Advies van onze expert
Houd bij het oppompen rekening met de ondergrond en vooral met de weersomstandigheden om de juiste bandendruk te bepalen.
Bij regenachtig weer kies je bij voorkeur voor een wat lagere bandendruk om meer grip te hebben.
Bij droog weer mag je gerust je banden wat harder oppompen.