Compatibel met het volgende model (oplader niet meegeleverd): E-BIKE 20.2 & 26.2
De batterij van een elektrische fiets is als het ware de energiereservoir van het assistentiesysteem. We hebben verschillende soorten batterijen:
Verwijderbare lithiumbatterij 36V 16Ah (576Wh), bereik tot 80 km*.
BEREIK:
Het bereik van de batterij is nauw verbonden met de fiets en hangt af van vele parameters en factoren die er direct invloed op hebben. Het kan variëren van de helft tot wel drie keer zo veel (en zelfs meer) afhankelijk van:
A) Het profiel van de route (vlak, matig heuvelachtig, sterk heuvelachtig):
- Stedelijk gebied: met veel stops/herstarts die veel energie vergen.
- Platteland: meestal vloeiend en lineair, zoals op een weg.
- Bergen: met een bergpas waarbij de elektrische ondersteuning de batterij gedurende langere tijd extreem belast, met routes waarbij het hoogteverschil cumulatief erg groot kan zijn.
B) Het type fiets, het gewicht van de fiets en de gebruiker:
- Bijvoorbeeld een Nederlandse fiets van 25 kg met een rechte fietshouding die veel luchtweerstand biedt, zal automatisch meer "verbruiken" dan iemand met een gewicht van 70 kg.
C) Het type banden:
- "Rubber", structuur, grootte en profiel, maar vooral de optimale bandenspanning! Het gebruik van een elektrische fiets met onderdruk in de banden kan leiden tot een verminderd bereik (in kilometers) van 30%.
D) Het klimaat en de weersomstandigheden:
- Bij koud weer verliest een batterij natuurlijk bereik. De optimale temperatuur ligt tussen 15 en 25°C.
E) Het gebruikte ondersteuningsniveau:
- Als de gebruiker in de eco-modus rijdt, kan hij natuurlijk een grotere afstand afleggen dan in de turbo-modus. Het integreren van de batterij in het frame zorgt voor extra stijfheid en een betere gewichtsverdeling, wat de fiets wendbaarder maakt. De batterij is ook beter beschermd bij een botsing.
- Batterij van 48V 13Ah (624Wh) = 120 km* - 75 kg persoon in de eco-modus.
- Batterij van 36V 16Ah (576 Wh) = 80 km* - 75 kg persoon in de eco-modus.
Hoeveel kilometer kan ik fietsen met een elektrische fiets?
Dit is de grote vraag die we stellen wanneer we een elektrische fiets willen kopen, en het antwoord is complex omdat het afhangt van vele factoren. Het eerste en belangrijkste aspect met betrekking tot het bereik van een volledig opgeladen batterij is de opgeslagen energie, uitgedrukt in watturen (Wh), verkregen door de spanning van de batterij (V) te vermenigvuldigen met de ampère-uren (Ah).
Bijvoorbeeld, een 48V13Ah batterij heeft een energie van 624Wh bij volledige lading, en een 36V16Ah batterij heeft een energie van 576Wh. Zodra het energieconcept begrepen is, moeten we kijken naar het vermogen van de motor, dat het energieverbruik bepaalt.
Een in de EU legaal gebruikte fiets kan een maximale nominale vermogensmotor van 250W hebben, maar verbruikt niet hetzelfde wanneer deze op zijn capaciteitslimiet werkt tijdens een helling van meer dan 20% (hij kan verbruikspieken hebben van ongeveer 150% van zijn nominale vermogen), als wanneer we hem rustig gebruiken op een vlakke plaats zonder oneffenheden.
Zodra we dit begrijpen, kunnen we ook zeggen dat de fietser die met een laag ondersteuningsniveau een helling van 20% beklimt en het grootste deel van het werk zelf trapt, een groter bereik zal hebben dan de fietser die op vlak terrein met een hoge ondersteuning rijdt en geen inspanning levert doordat hij al het werk aan de motor overlaat...
Aan dit aspect, dat uiteraard de sleutel is tot het bereik, kunnen we toevoegen dat factoren zoals het gewicht van de fietser, zijn positie, cadans en het aantal keren dat hij start en stopt, ook een grote invloed hebben, omdat verbruikspieken worden veroorzaakt door starts. Het type terrein (helling of vlak), de ondergrond (asfalt of wegdek) en zelfs de wind (tegenwind), evenals het type en de geometrie van de banden, hebben ook gevolgen.
Om al deze redenen is het erg moeilijk om nauwkeurige en betrouwbare informatie te geven over het bereik van de fiets. De informatie die we verstrekken over het bereik van onze producten is gebaseerd op een persoon van 75 kg die zijn fiets normaal gebruikt, zoals mountainbikes met gecombineerd gebruik van beklimmingen en afdalingen, stadsfietsen met ritten in de stad en een aanzienlijk aantal start-/stopcycli, enz.
Voor ons is dit het belangrijkste bij dit soort "voertuig" en we werken elke dag aan het maximaliseren van de capaciteit van onze batterijen en het hebben van zeer efficiënte motoren met zo min mogelijk energieverbruik.