Hoe zie je de slijtage van een band?
Om de slijtage van je banden te meten en zo te weten wanneer je ze moet vervangen, moet je de staat van het loopvlak regelmatig controleren. Dat maakt immers rechtstreeks contact met de ondergrond en bepaalt dus de efficiëntie van een band. Een buitenband is versleten en moet vervangen worden wanneer de nopjes op het loopvlak zodanig afgesleten zijn dat ze nog maar even ver uitsteken als de zijnopjes.
Hoe neem je een buitenband af?
Om je band af te nemen moet je de binnenband aflaten tot er geen lucht meer uitkomt. Vervolgens kan je de buitenband van de velg lichten met een speciale bandenlichter.
Hoe leg je een buitenband weer op de velg?
Om je band weer op te leggen, moet je eerst één hiel van de band op de velg leggen.
Pomp vervolgens de binnenband op tot 30 % op voor je hem in de buitenband stopt (door de binnenband vooraf wat op te pompen, is het risico kleiner dat hij gekneld raakt).
Vervolgens leg je de tweede bandhiel op de velg vanaf de zijde tegenover het ventiel.
Alvorens je je band volledig oppompt, moet je nagaan of de binnenband niet gekneld zit tussen de band en de velg.
Hoe een band oppompen?
Wees voorzichtig als je je banden oppompt. De aanbevolen druk staat op de wang van de band zelf en op de productfiche online.
Controleer ook altijd voor elk ritje de druk van je banden.
Tips van onze expert
Houd bij het oppompen rekening met de ondergrond en vooral met de weersomstandigheden om de juiste bandendruk te bepalen.
Bij regenweer kies je best voor een wat lagere bandendruk voor meer grip.
Bij droog weer mag je gerust wat meer druk op je banden zetten.
Tubeless ready
Je kan deze band ook tubeless monteren (zonder binnenband).
Let op, daar heb je wel speciale Tubeless-velgen voor nodig.
Om het risico op lekrijden te beperken en de drukvastheid te verbeteren, gebruik je best een speciale, preventieve Tubeless-vloeistof (verkrijgbaar bij Decathlon).
Om een tubeless-band op te pompen moet je een compressor of een hogedrukpomp gebruiken.