DE RCR-REEKS
De RCR-reeks zal in de smaak vallen bij fietsers die op zoek zijn naar een complete fiets zonder compromissen. Prestaties staan op de eerste plaats. Elke buissectie is speciaal bestudeerd om zo doeltreffend mogelijk te zijn in de belangrijkste windhoeken ( -15°/+15° ).
Deze fiets valt binnen de categorie 'aero light'. We zochten en vonden een optimaal evenwicht tussen lichtheid, stijfheid en aerodynamica.
Met de RCR heb je een fiets die alle terreinen aankan!
WAT IS HET VERSCHIL TUSSEN DE RCR EN DE RCR PRO?
Een carbon frame staat of valt met zijn geometrie, vormen en lay-up. De lay-up is de assemblage van de carbonvezels. Niet alle vezels hebben dezelfde eigenschappen.
We gebruiken voor het frame van de RCR uitsluitend high-modulus vezels. Voor de RCR PRO kozen we voor buitengewone vezels om het frame te verstevigen op de zwaarst belaste punten met een zeer beperkte gewichtstoename.
De RCR PRO is klaar voor fietsen op het hoogste niveau.
FOCUS OP HET FRAME
Het gelakte frame van de RCR weegt 830 g in maat M
Het gelakte frame van de RCR PRO weegt 790 g in maat M
De gelakte vork van de RCR weegt 380 g in maat M
Het frame is geschikt voor banden met een maximale doorsnede van 33 mm.
Het gewicht kan wat variëren afhankelijk van de kleur (+/- 50 g)
OPGELET: Zet nooit een klem (montagestandaard, fietsdrager) op de boven-, zadel- of onderbuis van een carbon frame. Carbon is een bijzonder hard materiaal maar niet bestand tegen compressie.
KEUZE UIT VERSCHILLENDE AFWERKINGEN
Afhankelijk van de configuratie van de groepsets en wielen kunnen we je verschillende afwerkingen bieden zodat je kunt fietsen met een model van je keuze.
De frames RCR en Pro zijn verkrijgbaar in ruw carbon dat is afgewerkt met een matte lak. Dat betekent dat de carbonvezels zichtbaar zijn. Ieder frame is uniek omdat de 450 onderdelen met de hand in de mal worden gedrapeerd. Naast de technische look zorgt dat er ook voor dat tot 100 gram aan gewicht wordt gewonnen.
COCKPIT
Door slim gebruik van granulaat heeft de RCR een soepele stuurinrichting die toch gemakkelijk in onderhoud is.
DEDA x VAN RYSEL Superbox EVO, de stuurpen is lichter maar nog even stijf
XS: 80 mm
S: 90 mm
M: 100 mm
L: 110 mm
XL: 120 mm
Stuur DEDA SUPERZERO RS (carbon)
De maten van Deda zijn gemeten aan de uiteinden (bijv.: een stuur van 400 mm gemeten van center tot center = 420 mm van Deda)
Breedte center-center:
XS/S: 400 mm
M/L: 420 mm
XL: 440 mm
SRAM FORCE-GROEP EN QUARQ-VERMOGENSSENSOR
De RCR is uitgerust met de volledige SRAM FORCE ETAP AXS-groep en de QUARQ-vermogenssensor. Een vermogenssensor is onmisbaar voor fietsers die hun trainingen willen plannen en vooruitgang willen boeken.
Totaalgewicht van de transmissie: 2920 g, inclusief vermogenssensor.
De elektrische groep heeft twee aparte batterijen (een voor elke derailleur). Gebruik de SRAM Connect-app om je fiets in te stellen en de gegevens van je ritten op te halen.
SRAM FORCE-TRANSMISSIE
Shifter: FORCE ETAP AXS D2
Voorderailleur: FORCE ETAP AXS D2
Achterderailleur: FORCE ETAP AXS D2 MAX 36T
Cassette: FORCE XG 1270 D1 10-33
Crankstel: FORCE D2 DUB PM 48/35T
Lengte van de crank, afhankelijk van de maat:
XS: 165
S: 170 mm
M: 172,5 mm
L/XL: 175 mm
Ketting SRAM FORCE
De SRAM-elementen zijn eenvoudig te vervangen en compatibel met de FORCE- en RIVAL-reeksen.
ONDERHOUD VAN DE TRANSMISSIE
We willen benadrukken hoe belangrijk het is om je transmissie regelmatig te onderhouden, zeker als je in uitdagende omstandigheden fietst (vochtige en/of vuile ondergrond).
Met regelmatig onderhoud gaat je transmissie langer mee.
Controleer je ketting regelmatig met de volgende tool:
https://www.decathlon.be/nl/p/tester-voor-kettingslijtage-van-fietsen/_/R-p-120530
LEVENSDUUR VAN EEN TRANSMISSIE
Als je een fiets koopt, is het belangrijk om bij de keuze van de transmissie rekening te houden met de onderhoudskosten.
De waarden hieronder zijn gemiddelden, ze zijn ter informatie en kunnen sterk variëren afhankelijk van hoe goed je de transmissie onderhoudt.
De gemiddelde levensduur van een goed onderhouden ketting bedraagt 5000 km.
De gemiddelde levensduur van een cassette bedraagt 10.000-12.000 km.
Een slecht onderhouden ketting kan gaan verspringen en het frame beschadigen.
SCHIJFREMMEN
SRAM FORCE-schijfremmen met schijf van 160 mm vooraan en 140 mm achteraan.
De SRAM FORCE-schijfremmen zijn hydraulisch, wat betekent dat je progressiever en krachtiger remt dan met hydromechanische remmen.
Je moet de remmen eerst inremmen. Hiervoor rem je 20 keer achter elkaar, telkens net iets steviger, bij een lage snelheid (20 km/u) en dan nog eens bij 30 km/u. Rem allebei de remmen goed in.
Dat zorgt voor een betere grip van de blokken op de schijf.
ONDERHOUD VAN DE HYDRAULISCHE REMMEN
Hydraulische remmen werken dankzij een gesloten kring tussen je remhendel en remhoef.
De dichtheid wordt verzekerd door de remleiding.
Na verloop van tijd is het normaal dat de remleiding wat druk verliest, waardoor het remmen minder efficiënt gaat. Als je remhendel slap aanvoelt of je hem te ver moet indrukken, moet je het remsysteem ontluchten. Voor die klus heb je aangepast gereedschap en de nodige kennis nodig.
WAARSCHUWING EN AFSTELLING
OPGELET: rem nooit zonder wiel. Zonder wiel loop je het risico dat de remblokken aan elkaar vastplakken.
Als je schijf het wiel raakt, doe dan het volgende om het wiel en de remhoef weer uit te lijnen:
- Draai de remhoef los
- Rem krachtig en draai tegelijkertijd de remhoef aan
- Als dat het probleem niet oplost, breng je de fiets naar de winkel.
WIELEN ZIPP 404 FIRECREST
De 404-wielen van ZIPP leveren nog betere prestaties. Ze zijn volledig van carbon, hookless en tubeless ready.
Net als de vorige versie hebben de wielen een profielhoogte van 58 mm, maar de nieuwe ZR1-naaf zorgt voor een vloeiendere beweging en minder wrijving met het freewheel.
Binnenbreedte van 23 mm, prima geschikt voor buitenbanden met een doorsnede van 28 mm.
Druk tussen 3 en maximaal 5 bar.
Gewicht 1470 g per paar.
BAND CONTINENTAL GP 5000 S TR
Rij sneller, comfortabeler en met meer bescherming tegen lekken dankzij de tubeless ready GP5000 S-banden van Continental
700x28C: druk 4,00 tot 6,50 bar
280 g
TUBELESS OF BINNENBAND
We raden aan om je banden tot tubeless om te vormen met het meegeleverde tubeless ventiel.
Tubeless is comfortabeler, biedt meer rendement en zorgt ervoor dat je band zich bij een klein gat zelf herstelt.
Zorg wel dat je altijd een binnenband in je reparatiekit hebt, voor het geval je een te groot lek in je band rijdt.
Houding
RCR-zadelpen in carbon -15mm
FIZIK ARGO VENTO R5-zadel of FIZIK ANTARES R5-zadel afhankelijk van de versie.
Die racezadels zijn ontwikkeld in samenwerking met profrenners en hebben een korte neus voor meer stabiliteit en minder druk op de weke delen.
Gewicht: 225 g (140 mm)
PEDALEN
Geleverd zonder pedalen.
WELKE MAAT KIEZEN?
Bekijk de geometrietabel van de fiets.
Zit je tussen twee maten, weet dan dat een kleinere fiets geschikter is voor fietsers die een wendbare, reactievere fiets zoeken. Maar als je aangenamer wilt zitten voor lange afstanden, ben je beter af met de grotere maat.
BELANGRIJK / VEILIGHEID
De ZIPP-banden zijn 'hookless', dat wil zeggen dat ze geen haakje hebben om de band in de velg vast te houden.
Het is de druk die de band tegen de velg houdt.
Het is heel belangrijk dat je de door ZIPP aanbevolen maximale druk van 5 bar aanhoudt om te voorkomen dat de band van de velg afschiet
Garantie
Op onze carbon frames en vorken krijg je vijf jaar garantie.