DE RCR-REEKS
De RCR-reeks zal in de smaak vallen bij fietsers die op zoek zijn naar een complete fiets zonder compromissen. Prestaties staan op de eerste plaats. Elke buissectie is speciaal bestudeerd om zo doeltreffend mogelijk te zijn in de belangrijkste windhoeken ( -15°/+15° ).
Deze fiets valt binnen de categorie 'aero light'. We zochten en vonden een optimaal evenwicht tussen lichtheid, stijfheid en aerodynamica.
Met de RCR heb je een fiets die alle terreinen aankan!
WAT IS HET VERSCHIL TUSSEN DE RCR EN DE RCR PRO?
Een carbon frame staat of valt met zijn geometrie, vormen en lay-up. De lay-up is de assemblage van de carbonvezels. Niet alle vezels hebben dezelfde eigenschappen.
Voor het frame van de RCR gebruiken we high-modulus vezels.
Voor de RCR PRO kozen we voor super high modulus vezels om het frame te verstevigen op de zwaarst belaste punten en tegelijk op het gewicht te besparen.
De RCR PRO is klaar voor fietsen op het hoogste niveau.
FOCUS OP HET FRAME
Het frame van de RCR PRO weegt 800 g, gelakt in maat M
De voorvork van de RCR weegt 380 g, gelakt in maat M
Het frame is geschikt voor een maximale banddiameter van 33 mm.
Het gewicht kan licht variëren afhankelijk van de kleur (+/- 50 g)
OPGELET: Maak bij een carbon frame nooit een klem (werkplaatsvoet, fietsdrager) vast rond de stuurpen, zadelpen en schuine buis. Carbon is een erg hard materiaal maar het is niet bestand tegen compressie.
COCKPIT
Door de doordachte integratie van de buitenkabels in de stuurinrichting heeft de RCR een soepele cockpit die toch gemakkelijk in onderhoud is.
De samenwerking DEDA x VAN RYSEL zorgt voor aerodynamica, ergonomie en stevigheid:
XXS 90 x 380
XS 90 x 380
S 90 x 400
M 100 x 400
L 110 x 400
XL 120 x 400
SRAM RED-GROEP EN QUARQ-VERMOGENSSENSOR
De RCR is uitgerust met de volledige, nieuwe SRAM RED ETAP AXS-groep en de QUARQ-vermogenssensor. Een vermogenssensor is onmisbaar voor fietsers die hun trainingen willen plannen en vooruitgang willen boeken.
Totaalgewicht van de transmissie: 2400 g, inclusief vermogenssensor.
De elektrische groep heeft twee aparte batterijen (een voor elke derailleur). Gebruik de SRAM Connect-app om je fiets in te stellen en de gegevens van je ritten op te halen.
TRANSMISSIE SRAM RED ETAP AXS E1
Shifter: RED AXS HRD E1
Voorderailleur: RED AXS E1
Achterderailleur: RED AXS E1 MAX 36T
Cassette: RED XG 1290 10-33
Crankstel: RED AXS PM 48/35T
Trapas: SRAM DUB BB86 CERAMIQ
Crankstel: FCl SRAM RED AXS E1 PM 48/35 T
Lengte van de cranks per maat
XS 165 mm
S 170 mm
M 172,5 mm
L 175 mm
Ketting: SRAM RED E1
De SRAM-elementen zijn eenvoudig te vervangen en compatibel met de RED- en FORCE-reeksen.
ONDERHOUD VAN DE TRANSMISSIE
We willen benadrukken hoe belangrijk het is om je transmissie regelmatig te onderhouden, zeker als je in uitdagende omstandigheden fietst (vochtige en/of vuile ondergrond).
Met regelmatig onderhoud gaat je transmissie langer mee.
Controleer je ketting regelmatig met de volgende tool:
https://www.decathlon.be/nl/p/tester-voor-kettingslijtage-van-fietsen/_/R-p-120530
LEVENSDUUR VAN EEN TRANSMISSIE
Als je een fiets koopt, is het belangrijk om bij de keuze van de transmissie rekening te houden met de onderhoudskosten.
De waarden hieronder zijn gemiddelden, ze zijn ter informatie en kunnen sterk variëren afhankelijk van hoe goed je de transmissie onderhoudt.
De gemiddelde levensduur van een goed onderhouden ketting bedraagt 5000 km.
De gemiddelde levensduur van een cassette bedraagt 10.000-12.000 km.
Een slecht onderhouden ketting kan gaan verspringen en het frame beschadigen.
SCHIJFREMMEN
SRAM RED D2-schijfremmen met schijf van 160 mm vooraan en 140 mm achteraan.
De SRAM RED D2-schijfremmen zijn hydraulisch, wat betekent dat je progressiever en krachtiger remt dan met hydromechanische remmen.
Je moet de remmen eerst inremmen. Hiervoor rem je 20 keer achter elkaar, telkens net iets steviger, bij een lage snelheid (20 km/u) en dan nog eens bij 30 km/u. Rem allebei de remmen goed in.
Dat zorgt voor een betere grip van de blokken op de schijf.
ONDERHOUD VAN DE HYDRAULISCHE REMMEN
Hydraulische remmen werken dankzij een gesloten kring tussen remhendel en remklauw.
De dichtheid wordt verzekerd door de remleiding.
Na verloop van tijd is het normaal dat de remleiding wat druk verliest, waardoor het remmen minder efficiënt gaat. Als je remhendel slap aanvoelt of je hem te ver moet indrukken, moet je het remsysteem ontluchten. Voor die klus heb je aangepast gereedschap en de nodige kennis nodig.
WAARSCHUWING EN AFSTELLING
OPGELET: rem nooit zonder wiel. Zonder wiel loop je het risico dat de remblokken aan elkaar vastplakken.
Als je schijf het wiel raakt, doe dan het volgende om het wiel en de remklauw weer uit te lijnen:
- Draai de remklauw los
- Rem krachtig en draai tegelijkertijd de remklauw aan
- Als dat het probleem niet oplost, breng je de fiets naar de winkel.
WIELEN ZIPP 353 NSW
Met zijn golvende 45 mm hoge velgvorm levert de 353 NSW snelheid op elk terrein met eersteklas aerodynamische efficiëntie en uitzonderlijke stabiliteit bij zijwind. De 353 NSW is Zipps lichtste tubeless wielset tot nu toe, waardoor het een snelle puncher is die klaar is om zich in de ontsnappingsgroep te vechten.
Gewicht: 1308 g
https://www.sram.com/fr/zipp/models/wh-353-ntld-a1
BAND CONTINENTAL GP 5000 S TR
De Continental Grand Prix 5000 S TR-raceband is lichter, sneller en heeft sterkere zijwanden dan zijn voorganger, de GP 5000. Rij sneller, comfortabeler en met minder risico op een lekke band.
700x30: druk 3,00 tot 5,00 bar
290 g
TUBELESS OF BINNENBAND
We raden aan om je banden tot tubeless om te vormen met het meegeleverde tubeless ventiel.
Tubeless is comfortabeler, biedt meer rendement en zorgt ervoor dat je band zich bij een klein gat zelf herstelt.
Zorg wel dat je altijd een binnenband in je reparatiekit hebt, voor het geval je een te groot lek in je band rijdt.
HOUDING
Carbon RCR-zadelpen
Afmeting per fietsmaat:
XS: 316
S: 331
M: 356
L/XL: 406
FIZIK ARGO 00-zadel, ontwikkeld met professionele renners. Het zadel kreeg een korte neus voor meer stabiliteit en minder druk op de weke delen.
Gewicht: 144 g (140 mm)
PEDALEN
Geleverd zonder pedalen
WELKE MAAT KIEZEN?
Bekijk de geometrietabel van de fiets.
Zit je tussen twee maten, weet dan dat een kleinere fiets geschikter is voor fietsers die een wendbare, reactievere fiets zoeken. Maar als je aangenamer wilt zitten voor lange afstanden, ben je beter af met de grotere maat.
BELANGRIJK / VEILIGHEID
De ZIPP-banden zijn 'hookless', dat wil zeggen dat ze geen haakje hebben om de band in de velg vast te houden.
Het is de druk die de band tegen de velg houdt.
LET OP:
Het is heel belangrijk dat je de door ZIPP aanbevolen maximale druk van 5 bar aanhoudt om te voorkomen dat de band van de velg afschiet
Garantie
Op onze carbon frames en vorken krijg je vijf jaar garantie.