Hoe zie je de slijtage van een band?
Om de slijtage van je racebanden te meten en zo te weten wanneer je ze moet vervangen, moet je de staat van het loopvlak regelmatig controleren. Tekenen van slijtage zijn bijvoorbeeld een uitrafelend loopvlak, kleine scheurtjes in het rubber, een afgeplat loopvlak en uiteraard, een zichtbaar bandenkarkas. Gevallen genoeg dus waarin je band aan vervanging toe is.
Hoe neem ik een band af?
Om een band af te halen, moet je de binnenband volledig laten leeglopen. Vervolgens kan je de buitenband van de velg lichten met een speciale bandenlichter.
Hoe leg ik de band er weer op?
Om je band weer op te leggen, moet je eerst één hiel van de band op de velg leggen. Pomp vervolgens de binnenband op tot 30 % op voor je hem in de buitenband stopt (door de binnenband vooraf wat op te pompen, is het risico kleiner dat hij gekneld raakt). Vervolgens leg je de tweede bandhiel op de velg vanaf de zijde tegenover het ventiel. Alvorens je je band volledig oppompt, moet je nagaan of de binnenband niet gekneld zit tussen de band en de velg.
Hoe pomp ik mijn banden juist op?
Wees voorzichtig als je je banden oppompt. De aanbevolen druk staat op de wang van de band zelf en op de productfiche online. Controleer ook altijd voor elk ritje de druk van je banden.
Tips van onze expert
Houd bij het oppompen rekening met de ondergrond en vooral met de weersomstandigheden om de juiste bandendruk te bepalen. Bij regenweer kies je het best voor een wat lagere bandendruk om meer grip te hebben. Bij droog weer mag je gerust wat meer druk op je banden zetten. Controleer ook altijd voor elk ritje de druk van je banden.