EEN UITLEG VAN DE ONTWIKKELAARS
Deze klepper is van a tot z ontworpen en ontwikkeld in onze hoofdzetel in Lille.
Het ELOPS-team is daarbij gegaan voor één grote troef: het RENDEMENT, zodat je dagelijkse verplaatsingen nog vlotter en aangenamer gaan, of de weg nu vlak is of steil.
De lichte, verende voorvork en het doordacht gekozen zadel en de handvatten geven extra comfort.
De hoogwaardige materialen maken dit tot een betrouwbare en duurzame fiets.
DE JUISTE MAAT KIEZEN
M: van 1,65 m tot 1,74 m.
L: van 1,75 m tot 1,84 m
XL: tussen 1,85 m en 1,95 m
Twijfel je tussen 2 maten? Als je de kleinere neemt, dan is je fiets wendbaarder. De grotere maat geeft je meer stabiliteit.
GEWICHT / RENDEMENT
Met zijn 14,2 kg (in maat M) biedt deze fiets een verbluffend rendement voor een pendelfiets met vering.
Op deze fiets bedraagt de zithoek ongeveer 60°, je zit dus iets meer rechtop dan op de andere fietsmodellen. Die houding is een goed compromis om een goed traprendement en tegelijk wat meer comfort te bieden.
Ook het exclusieve profiel en het gewicht van onze banden maken dat deze fiets gezwind door de stad bolt.
FRAME
'Butted' frame in 6061 aluminium, voor gewichtswinst.
Interne kabelvoering, om de kabels mooi weg te werken (internal routing).
De derailleurpad kan je afnemen en (laten) vervangen indien nodig.
Gewicht frame: 1800 g in maat M.
VOORVORK
Verende voorvork type 'Headshock', met veerweg van 30 mm.
Die technologie levert een aanzienlijke gewichtswinst op ten opzichte van een verende voorvork met buitenpoten. Bovendien gaat de vering niet pompen terwijl je fietst.
De veerweg volstaat ruimschoots om oneffenheden in de weg uit te gommen. Zo ben je zeker van extra stuur- en rijcomfort.
Gewicht van de voorvork: 1600 gram.
STUUR / STUURPEN / STUURINRICHTING
Halfverhoogd 'oversize' stuur (31,8 mm) in een lichte legering.
Stuurbreedte 62 cm.
'Oversize' stuurpen (van 31,8 mm) in gesmeed aluminium, maat 1"1/8 met een hoek van +8°
Halfverhoogd en semi-geïntegreerd aheadset-balhoofdstel van 1"1/8.
Ergonomische handvatten, deels in kurk voor een aangenaam gevoel en meer comfort.
Stuurpenlengte:
S: 60 mm
M: 80 mm
L/XL: 100 mm
Transmissie
Onze SRAM NX-groep 1x11-speed beperkt het gewicht van de fiets en zorgt ervoor dat je makkelijk kan schakelen met één hand.
De verdeling van de verzetten, die de mosterd haalt bij het mountainbiken, is te vergelijken met die van een groep met drie kettingbladen. Zo overwin je moeiteloos elke helling.
- Geïndexeerde shifter SRAM NX
- Cassette 11 speed SRAM NX 11/42
- Enkel kettingblad: 36 tanden, antiafloop.
- SRAM NX ketting met snelschakel.
- Achterderailleur: SRAM NX.
REMMEN
Hydraulische schijfremmen B'TWIN by TEKTRO TKD32.
Deze remmen, ook gebruikt in het mountainbiken, werken krachtig, gemakkelijk en geleidelijk bij ieder weer.
Aluminium remhendels
Schijfdiameter 160 mm.
Wielen
De dubbelwandige aluminium velgen (28-622) zijn goed bestand tegen vervorming door schokken en leveren een beter rendement op.
Diameter van de wielen: 28 inch, velgbreedte 19 mm
Afgedichte naven voor efficiënter fietsen en meer duurzaamheid.
Geschroefde voor- en achteras om wielendieven af te schrikken.
- Voor- en achterwiel met 32 spaken.
BANDEN
De long distance-stadsbanden hebben een exclusief profiel waardoor ze uitstekend lopen en tegelijk veel grip bieden op zowel droog als nat wegdek.
Skinwall-vouwbanden, om het gewicht nog wat extra omlaag te halen.
Het nylon-antileklaagje met Kevlar-insert dat van draad tot draad loopt en een extra rubberstrook beschermen de hele band doeltreffend tegen stoot- en perforatielekken.
Bandenmaat: 38-622 / 700 x 38C
Gewicht: 612 gram.
ZADEL / ZADELPEN
Het B'TWIN SPORT 500-zadel met traagschuim verzekert een heerlijk comfort op al je ritten.
Aluminium zadelpen, met schaalverdeling om gemakkelijker af te stellen.
Zadelhoogte = 350 mm
Diameter zadelklem = 32 mm.
Diameter zadelpen = 27,2 mm.
Geschroefde zadelpen, om het risico op diefstal te beperken.
TRAPSTEL / PEDALEN
Stadspedalen uit licht, stevig aluminium.
Breed steunvlak en profiel dat comfort verzekert en veel grip voor je schoenen.
Aluminium cranks type SRAM ISIS van 170 mm lang.
Getapte trapas met externe lager BB GXP TM MTB68 ROAD WA73SP breedte 68 mm.
Lichte en discrete kettingkast die je kleren doeltreffend beschermt.
VERLICHTING
De krachtige naafverlichting zorgt ervoor dat je goed ziet én gezien wordt in alle omstandigheden, zodat je veilig op pad kan.
Naafdynamo SHIMANO NEXUS 6 volt, 3 W.
AXA BLUELINE voorlicht van 30 lux om te zien tot 30 m en gezien te worden tot op 3000 m (eigen test)
AXA BLUELINE achterlicht om gezien te worden tot op 600 m en over 220°
Door een condensator toe te voegen blijven voor- en achterlicht nog 4 minuten branden in stilstand.
BAGAGEDRAGER / SPATBORDEN
Om je spullen te kunnen vervoeren en in alle omstandigheden schoon en droog te blijven, is deze fiets uitgerust met een set van bagagedrager en spatborden speciaal gemaakt voor deze reeks fietsen.
Op de bagagedrager kan je tot 27 kg transporteren en ook een fietsstoeltje monteren. De buisdiameter is 12 mm, zo kan je probleemloos alle accessoires uit het Elops-assortiment van DECATHLON bevestigen op deze fiets.
De spatborden zijn vastgemaakt met dubbele schroefbeugel: stabiel én stevig.
STANDAARD
De achterstandaard in stevig aluminium kan gegarandeerd 35 kg dragen. Zo blijft je fiets ook stabiel staan met volle fietstassen aan de bagagedrager.
Die achterstandaard raakt de cranks trouwens niet als je de fiets voor- of achteruit duwt bij bewegingen terwijl je stilstaat.
GESCHIKTE ACCESSOIRES
Het frame is voorzien van schroefgaten om er een vouwslot aan te bevestigen, en een vast ringslot (type RINGLOCK) om het wiel te blokkeren.
Op de bagagedrager, die tot 27 kg kan dragen, kan je een fietsstoeltje monteren, en ook alle accessoires uit het ELOPS-bagagegamma.
MAXIMALE BELASTING
Maximaal gebruiksgewicht 140 kg (fiets, fietser en extra spullen).
JE REMBLOKKEN INREMMEN
Schijfremblokken moet je inremmen voor ze hun volledige remvermogen leveren en ze naar behoren zijn afgesteld. Daarom rem je met elke rem best een tiental keer als je nieuwe remblokken hebt gemonteerd.
Te bruusk remmen met nieuwe blokken kan ze onherstelbaar beschadigen en onbruikbaar maken.
Deze stap is een must om doeltreffend en duurzaam te remmen.