Hoe zie je de slijtage van een tube?
Om de slijtage van je racetubes te meten en zo te weten wanneer je ze moet vervangen, moet je de staat van het loopvlak regelmatig controleren. Tekenen van slijtage zijn:
- het loopvlak rafelt,
- er zitten piepkleine scheurtjes in de band,
- het loopvlak is afgeplat,
- het karkas is te zien.
In die gevallen is de band versleten en moet hij worden vervangen.
Hoe neem je een tube af?
Om een tube af te halen, moet je de binnenband volledig laten leeglopen.
Je kunt vervolgens met horizontale drukbewegingen de tube van de velg halen. Als blijkt dat de tube nog te veel vastzit, kun je een kleine platte schroevendraaier tussen de tube en de velg steken om links en rechts als hefboom te functioneren. Zo kun je de tube losmaken zonder hem te beschadigen.
Hoe maak je de velg schoon voordat je de tube vastlijmt?
Veeg het binnenste van de velg schoon met een doekje met wat oplosmiddel, om lijmresten te verwijderen.
Wrijf de velg vervolgens volledig droog met een doekje.
Als de velg volledig schoon is, kun je beginnen met het vastlijmen
Hoe lijm je de tube vast?
Breng met een borsteltje een gladde en gelijkmatige laag lijm aan.
Laat 24 uur drogen en breng dan een tweede laag aan.
Pomp je tube op tot 2 bar en breng met een borsteltje een dunne laag lijm aan op de tube. Laat ongeveer 10 minuten drogen.
Steek het ventiel in de velg, breng de tube stukje voor stukje in de velg en houd daarbij een lichte druk aan. Controleer of de band goed in het midden zit. Om hem opnieuw te centreren, druk je erop en laat je hem onder je vingers rollen.
Hoe pomp je een tube correct op?
Om een tube af te halen, moet je de binnenband volledig laten leeglopen.
Je kunt vervolgens met horizontale drukbewegingen de tube van de velg halen. Als blijkt dat de tube nog te veel vastzit, kun je een kleine platte schroevendraaier tussen de tube en de velg steken om links en rechts als hefboom te functioneren. Zo kun je de tube losmaken zonder hem te beschadigen.
Advies van onze expert
Houd bij het oppompen rekening met de ondergrond en vooral met de weersomstandigheden om de juiste bandendruk te bepalen.
Bij regenweer kies je het best voor een wat lagere bandendruk om meer grip te hebben.
Bij droog weer mag je gerust wat meer druk op je banden zetten.